Nemrégiben szenzációs hír látott napvilágot, amely szerint Nagy-Britanniában, Clactontól 18,5 km-re, délkeletre a Temze folyó torkolatának közelében egy második világháborús Junkers Ju 88-as felderítő repülőgép maradványait találták meg.
A roncsokat még 2011 augusztusában fedezték fel, amikor egy kotróhajó a hajózási útvonalat tisztította meg. Ezután szonár-vizsgálatok következtek a Wessex Archaelogy társaság jóvoltából, amelynek végén a szakemberek megállapították, hogy valójában 2 motoros repülőgépet találtak. Majd a 2012-ben végrehajtott búvármerülések megerősítették, hogy a roncsok tulajdonképpen egy Ju 88-as géphez tartoznak.
Egy Junkers Ju 88-as típusú német bombázógép a második világháború idején
A leletet kezdetben nem tartották különösen érdekesnek, mivel a Ju 88-as különféle változataiból több mint 15.000 db-ot gyártottak a háború során. Ám később kiderült, hogy mégis értékes maradványokat találtak, mivel a ritkaságszámba menő T-sorozatú, ráadásul prototípus repülőgépről volt szó, amellyel annak idején nagy sebességű felderítő repüléseket hajtottak végre.
A repülőgép mellett a motorja is különleges, mivel egy BMW 801 típusú nitrogén-oxid befecskendezésű példány, ami szintén nem gyakori. (A másik motor a légi harcban bekövetkező robbanásban darabjaira hullott szét.) A Ju 88T felderítőnél ennek a befecskendezési-rendszernek a segítségével az üzemanyagot oxigénnel dúsították, amelynek következtében nagyobb sebességet lehetett elérni nagy magasságban. Egyetlen nehézséget a mély vízből és az iszapból való kiemelése okozott.
Az egyik megtalált BMW 801 típusú motor
A történészek és szakemberek közben a Ju 88T történetét is kiderítették. Ezek szerint: 1943. április 23-án a reggeli órákban a csatornán repült át kb. 9.900 m magasságban és a Blackwater folyó torkolata és Harwich között lehetett, amikor a RAF 331. repülőszázadának két Spitfire típusú vadászgépe nagyjából 10.300 m-ről váratlanul lecsapott rá.
A német gép berepülőpilótája a veterán Hans Joachim Baeumer hadnagy volt, aki a Versuchsverband Oberbefehlshaber der Luftwaffe (VOdL = a Luftwaffe Főparancsnoksága Különleges Alakulatának) állományában szolgált. A hollandiai Schiphol repülőtérről indult fotó-felderítésre a Chelmsford-i Marconi New Street Works célponttal, ahol a radar rendszerek egyik fontos alkatrészeit gyártották. Feltehetőleg a pilóta és legénysége a prototípus repülőgép képességeit próbálta ki a hírszerzés számára.
Amint a német hátsó lövész észrevette az ellenséges vadászokat, rádión azonnal értesítette a pilótát, aki ekkor megszakította küldetésüket és zuhanórepülésben próbálta meg lehagyni támadóit. Célja ezzel feltehetőleg az új motor-befecskendezési rendszer kipróbálása is volt éles helyzetben. Szerencsétlenségükre azonban az ellenfél is különleges képességekkel rendelkező vadászgépeken repült. Azok ugyanis az új kompresszoros, feltuningolt Rolls-Royce Merlin motorokkal felszerelt Spitfire Mk. IX-es típusok voltak, amelyeket éppen a nagy magasságú légi harcokra alakítottak át.
A megtalált légcsavarlapáton a Vereinigte Deutsche Metallwerke Frankfurt gyári jelzés is olvasható
A légi győzelmet végül a RAF (Brit Királyi Légierő) szolgálatában álló Marius Eriksen norvég ászpilóta számlájára írták, aki egy rövid géppuska sorozattal a Ju 88-as bal oldalát szántotta végig, és a szivárgó üzemanyag miatt felrobbant a német felderítőgép egyik motorja.
A háromfős legénységből csak Baeumer élte túl arc-sérülésekkel a kalandot, miután ejtőernyővel elhagyta gépét.
A Ju 88T-sorozatból – az eddigi kutatások szerint – mindössze csak ez az egyetlen példány készült el, melyet éppen a brit partok közelében lőttek le. Gyári száma: 0678, míg lajstromjelzése: T9+FH volt. A prototípust a FUG 25 „Barát-ellenség" azonosító rendszerrel is felszerelték, amely segítségével a saját légvédelem tudta hovatartozását azonosítani.
A több mint 300 db felhozott alkatrész között az egyik érdekesség az Rb5-30 fényképezőgép adatlemeze
A Junkers Ju 88-at „Schnellbomber", azaz gyorsbombázónak tervezték a 30-as évek közepén. A háború idején a RAF pilótái azonban sok gépet lelőttek, mivel a továbbfejlesztések ellenére is alulmaradt az ellenséges vadászgépekkel szemben. Ennek ellenére azért a Luftwaffe több más feladatkörben is alkalmazta egészen a háború végéig, pl.: zuhanóbombázóként, csatagépként, éjszakai vadászként, felderítőként, szállítási feladatokra, vagy konvojok kísérésére.
Felhasznált irodalom:
http://www.warhistoryonline.com/war-articles/remains-german-wwii-junkers-ju-88-bomber-recovered-thames-estuary.html
http://www.culture24.org.uk/history-and-heritage/military-history/world-war-two/art503408-how-the-raf-museum-is-conserving-the-worlds-last-remaining-world-war-two-dornier-bomber
Írta: Kiss Kálmán