A Fiat G-50 Freccia ("Nyíl") olasz vadászrepülőgép az első saját gyártású egyfedelű vadászgépe volt az olasz hadseregnek. A II. világháború előtt és a háború elején az olasz légierő egyik legismertebb típusa volt, amelyet széles körben alkalmaztak a spanyol polgárháborúban, majd a mediterrán hadszíntéren. Evolúciós szempontból - egyebek közt a Hawker Hurricane-nel együtt - összekötő láncszemet alkotott a korábbi kétfedelű és a későbbi önhordó egyfedelű gépek között. A pilótafülkénél felmagasodó törzsrész, az egész törzs szerkezete még a kétfedelű ősökre utal, míg a futómű-behúzó mechanizmus és a teljesen áttervezett szárny már a jövőbe mutat. Az 1937. február 26-án először repülő gépből összesen 791 darab került gyártásra. A Fiat gép nem teljesen hasznavehetetlen voltát bizonyították a finn pilóták is, akik ezzel a géppel repülve 101 szovjet gépet lőttek le két saját gép elvesztése mellett. Ám a háború alatt a technikai fejlődés olyan ütemű volt, hogy a könnyű fegyverzetű, kisteljesítményű vadászok a Ki-43-tól a Brewster Buffalo-n át a Fiat G-50-ig igen hamar kikoptak az első vonalból.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 7,80 m
-
Magasság: 2,96 m
-
Fesztávolság: 11,10 m
-
Hatótáv: 672 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 10 750 m
-
Szerkezeti tömeg: 1965 kg
-
Felszálló tömeg: 2400 kg
-
Csúcssebesség: 421 km/h
-
Fegyverzet: két darab 12,7 mm-es Breda SAFAT géppuska
-
Hajtómű: 840 Le-s Fiat A74 RC38 csillagmotor