
A Nakajima Ki-27 (Kyūnana-shiki sentōki, magyar kiejtés szerint: Kjúnana-siki szentóki, vagyis 97 típusú vadászgép, amierikai elnevezése: „Nate”) 1940-ig a Japán Császári Hadsereg fő vadásztípusa volt, egyes alakulatoknál azonban végigszolgálta a háborút. 1942-ig gyártásban is maradt! Ezután főleg vadász-iskolagépként alkalmazták, de a II. világháború végén e típus is kivette részét a kamikaze-bevetésekből. A háború második felében 100 kg bomba felfüggesztésére alkalmas tartóval is ellátták.
Egy 1935-ös tenderre született az első japán egyfedelű vadászgép, a kétfedelű Kawasaki Ki-10 felváltására. A versenykiírás többi nevezőjénél lassabb és gyengébben emelkedő gép azért lehetett mégis első, mert manőverezőképességben felülmúlta riválisait. Fő jellemzői: önhordó alsó szárny, zárt – de hátracsúsztatható fedelű – kabin, és merev futóművek. Éles bevetésre a Halhin-Gol csatájában került, ahol szovjet vadászokkal került szembe. A Polikarpov I-15 típussal szemben fölényben volt, ám az I-16 Raták már egyenlő ellenfelek voltak. Ekkor aratták a legtöbb győzelmet a japán Nate-pilóták, a rekordot Shinomara Hinomichi főtörzsőrmester tartja, 58 lelőtt szovjet géppel, amiből 11-et egyetlen nap alatt aratott.

A fejlettebb szovjet típusokkal szemben – és már a továbbfejlesztett Ratákkal szemben is – hátrányba került a kis japán vadász. Ennek ellenére a háború kezdeti szakaszában sokat alkalmazták, főképp bombázók kísérésére. Hamar világossá vált, hogy a nyugati szövetségesek Brewster Buffalo gépei is jobbak, de a gépek Ki-43 Hayabusával való lecserélésére mégis csak akkor került sor, amikor szembekerültek az AVG (American Volunteer Group) P-40 vadászaival (lásd még: Repülő Tigrisek).
Elavulttá leginkább gyenge motorja, és elégtelen fegyverzete (két darab 7,7 mm-es géppuska) tette. Manőverképessége nem sokat ért a sokkal gyorsabb, jobban emelkedő, páncélozott, és jobban felfegyverzett ellenfelekkel szemben. Érdekesség, hogy mindezek ellenére bizonyíthatóan a thai légierő színeiben repülő Ki-27 – esek lelőttek két P-51 Mustangot, és egy P-38 Lightninget!
Kamikaze feladatokra 500 kg bombateherrel küldték e reménytelenül elavult, korai könnyű vadászgépeket. A háború után utódjával, a Hayabusával együtt szolgált a típus Indonézia függetlenségi háborújában.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 7.53 m
-
Fesztáv: 11.31 m
-
Magasság: 3.28 m
-
Üres súly: 1,110 kg
-
Felszállósúly: 1,790 kg
-
Motor: 1 × Nakajima Ha-1 Otsu léghűtéses csillagmotor, 485 kW (650 LE)
-
Csúcssebesség: 470 km/h
-
Hatótáv: 627 km
-
Szolgálati magasság: 12,250 m
-
Fegyverzet: két darab 7,7 mm Type 89 géppuska, későbbi modelleken egy darab 12,7 es és egy 7,7-es géppuska, 100 kg bombateher (500 kg kamikaze-bevetésen)
Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)