„Ennyire még soha nem álltak úgy a dolgok a történelem során, mint most." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado Ar 195 torpedóvető repülőgép

Az Arado Ar 195 egy egymotoros torpedóvető repülőgép volt, melynek prototípusát a német Arado repülőgépgyárban építették meg, és a német „Graf Zeppelin" nevű repülőgép-anyahajón való szolgálatra szánták. Amikor 1936. december 28-án megkezdték az anyahajó gerincfektetési munkáit, akkor az RLM (Reichsluftfahrtministerium – Birodalmi Légügyi Minisztérium) Műszaki Osztálya is pályázatot hirdetett egy fémépítésű tengerészeti repülőgép tervezésére. A követelmények között előírták, hogy a gép szerkezetének zuhanásban a 600 km/h-ás sebességet is el kell viselnie. A maximális sebességet 300 km/h-ban, míg a hatótávolságot 1.000 km-ben határozták meg. A fegyverzet terén az 500 kg-os torpedó vagy bomba terhelhetőséget szabták meg. További célként fogalmazták meg a vízre való biztonságos leszállás képességét. A felhívásra ekkor az Arado és a Fieseler repülőgépgyár is pályázatot nyújtott be, így az Ar 195 mellett a Fieseler, a Fi 167 típussal szállt versenybe. Az RLM ezután mindkét cégtől 3 db prototípus megépítését rendelte meg.

ar 195 1Az Arado Ar 195 V1 prototípus háromnézeti ábrája

A típust az Arado Ar 95L alapján fejlesztették tovább – figyelembe véve a tengerészeti alkalmazás követelményeit –, így felszerelték fékezőhoroggal, valamint a rövid fel- és leszállások miatt a gép szerkezetét és futóművét is úgy kellett tervezni, hogy elviselje a nagyfokú erőhatásokat. A fém-szerkezetű szivar alakú törzs végén helyezkedett el a nagy méretű, jellegzetes Arado-féle függőleges vezérsík, melynek hátsó felét az oldalkormány töltötte ki. A vízszintes vezérsíkok, pedig a törzs végében, gyakorlatilag a függőleges irányfelületek alatt kaptak helyet. Az Arado tervezőiroda mérnökei a kétfedelű, de felhajtható szárnyú elképzeléssel számoltak. A téglalap alakú, lekerekített végű szárnyak egymás fölött elcsúsztatva helyezkedtek el. A felső szárnyak előrébb kerültek beépítésre az alsóhoz képest, és a magasan elhelyezett pilótafülke tetejéhez csatlakoztak. A Hátrébb tervezett alsó szárny a repülőgéptörzs alsó részéhez kapcsolódott. A szárnyakat N-alakú dúcokkal és merevítőkkel támasztották ki. Az anyahajós szolgálat megkövetelte a pilóta számára a jó előre látást is, ezért tervezték szokatlanul magasra a kabint, amely kissé bumfordi külsőt kölcsönzött a gépnek. A két fős személyzet egymásnak háttal helyezkedett el a fülkében. A hátsó ülésben a fedélzeti lövész foglalt helyet, aki egy 7,92 mm-es MG 15-ös géppuskával tüzelhetett. Ezen kívül a pilóta számára is rendelkezésre állt egy előre tüzelő 7,92 mm-es MG 17-es géppuska. A hárompontos, megerősített merev futóműveket áramvonalazott burkolattal látták el, ám ez az elrendezés azonban csak alacsony végsebesség elérését tette lehetővé. Az erőteljes leszállások miatt a főfutókat is dúcokkal erősítették meg. Az Ar 195 meghajtásáról 1 db BMW 132-es 9-hengeres, léghűtéses csillagmotor gondoskodott, mely a törzsorr-részén lett beépítve. A fémépítésű, háromlapátos légcsavar fix állásszögű volt. A törzs elejét – a motor miatt – könnyűfém lemezekkel borították, míg a hátsó rész vászonborítást kapott.

ar 195 2Fénykép a D-OCLN lajstromjelű első prototípusról

Az Arado Ar 195 típusú repülőgépből végül összesen csak 3 mintapéldány készült el (Ar 195 V1-től V3-ig). Az első prototípus az Ar 195 V1 (D-OCLN lajstromjellel, 4967-es gyári számmal) 1937-ben (más források szerint 1938 nyarán) emelkedett először a levegőbe. A berepülési program még jóformán be sem fejeződött, amikor az Ar 195-ös további megrendeléseit visszavonták, ugyanis helyette a gyorsabb és jobb paraméterekkel rendelkező Fieseler Fi 167-et választották az RLM illetékesei. (Az Ar 195 repülési teljesítményei amúgy nem érték el a minimális követelményeket sem.) Később hasonló sorsra jutott Németország első repülőgép-anyahajójának a Graf Zeppelinnek az építése is, hiszen az 1936-ban megkezdett munkákat a II. világháború idején leállították.

Ar 195 3Egy rossz minőségű felvétel a D-ODSG lajstromjelű prototípusról

 Az Arado Ar 195 torpedóvető repülőgép műszaki adatai:

  • Gyártó: Arado Flugzeugwerke GmbH.

  • Típus: torpedóvető repülőgép

  • Személyzet: 2 fő

  • Motor: 1 db 830 LE-s (619 kW) BMW 132M, 9-hengeres, léghűtéses csillagmotor

  • Fesztávolság: 12,50 m

  • Hosszúság: 10,49 m

  • Magasság: 3,65 m

  • Szárnyfelület: 46 m²

  • Üres tömeg: 2.143 kg

  • Max. felszálló tömeg: 3.673 kg

  • Szárnyterhelés: 81,413 kg/m²

  • Max. sebesség: 288 km/h

  • Utazósebesség: 248 km/h

  • Emelkedési idő: 14 perc alatt 4.000 m-re tudott emelkedni

  • Csúcsmagasság: 6.000 m

  • Hatótávolság: 646 km

  • Fegyverzet: 1 db rögzített, előre tüzelő 7,92 mm-es MG 17 géppuska 500 db lőszerrel; 1 db mozgatható, hátrafelé tüzelő 7,92 mm-es MG 15 géppuska 600 db lőszerrel a pilótafülke hátsó részén; 1 db 700 kg-os torpedó, vagy 1 db 500 kg-os SC 500 bomba, vagy 1 db 250 kg-os SC 250 és 4 db 50 kg-os SC 50 bomba

Felhasznált irodalom:

William Green: Aircraft of the Third Reich 1 (1st ed.). Aerospace Publishing Limited. London, 2010.
Bill Gunston & Tony Wood: Hitler's Luftwaffe . Salamander Books Ltd. London, 1977.
http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/ar195.html
http://airwar.ru/enc/sww2/ar195.html
http:/1000aircraftphotos.com/Contributions/Braas/4967.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_195
http://de.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_195

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább