„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

II. világháború - masodikvh.hu

Diamond T nehéz műszaki mentő

diamond_t_969a_wrecker_1941
Diamond T 969A

Az amerikai hadsereg rohamtempóban fejlődő 1941 utáni gépjárműparkja megkövetelte a harctéri műszaki-mentő feladatok elvégzését lehetővé tevő gépjárművek gyártását is.

Legkézenfekvőbb megoldásnak a polgári használatban már bizonyított nagy teherbírású tehergépkocsik bizonyultak, amiket különböző, polgári életben már használt darukkal és csörlőkkel láttak el. Legtipikusabb ilyen daru a Holmes W45 ikerdaru, mely a 30-as években számos amerikai autómentőn feltűnt. A daru specialitása abban rejlett hogy a két darukar külön-külön és együtt is használható volt. Együtt használva a két darukar emelőkapacitása bőven elegendő volt például egy harckocsimotor kiemeléséhez. Külön-külön legtöbb esetben akkor használták a karokat, ha például útról félrecsúszott járművet kellett kivontatni, és amíg az egyik oldalon a darukar és a csörlő dolgozott, a másik oldalival a műszaki-mentő járművet akár egy fához lehetett rögzíteni, ezáltal növelve a stabilitást. A jármű elejére és ezen kívül egy-egy 5 tonna vonóerejű csörlőt is szereltek.

 

diamond_t_969b_wrecker_1943
Diamond T 969B

Egy műszaki-mentő járműnél alap követelmény kell legyen a megfelelő teljesítmény, a megbízhatóság és a karbantarthatóság. Az amerikai hadsereg ezért fogadta el az Államok legjobb hírű nagy teherbírású tehergépkocsiját, a Diamond T 968-at a vadonatúj műszaki-mentő jármű alapjául. Az új jármű neve Diamond T 969 lett, elődjétől a 131 lóerős teljesítményű Hercules RXC hathengeres, 8668 cm3-es vízhűtéses motor különbözette meg. Ezene jármű szériájának gyártása 1941-ben kezdődött meg. Az első 24 jármű még polgári elemekből épült, azonban a hadsereg átvette eme komponensek gyártásának felügyeletét és rendszeresítette őket. Kezdetben zárt, fém vezetőfülkével látták el a 969-est, majd 1943-tól nyitott vezetőfülkét építettek rájuk, amit ponyvával lehetett fedni, valamint egy géppuskát lehetett rá szerelni a többi amerikai tehergépkocsin is használt M36 géppuskatartó kerettel. A zárt vezetőfülkés változat Diamond T 969A, a nyitott vezetőfülkés a 969B nevet kapta később.

A legyártott műszaki mentők pontos száma nem ismeretes, viszont az összes Diamond T 968 változat mennyisége, amit az amerikai hadseregnek gyártottak (Diamond T 968 4 tonnás tehergépkocsi, Diamond T 975 tehergépkocsi (Kanadának legyártva),  Diamond T 972 6 tonnás tehergépkocsi, és a cikk tárgya, a Diamond T 969)  meghaladta a 31000-et.

MŰSZAKI ADATOK

  • Gyártás időszaka: 1941-1944

  • Felépítmény: 4 tonna teherbírású Holmes W45 ikerdaru, 2 darab 5 tonnás vonóerejű csörlő

  • Változatok: Diamond T 969A, Diamond T 969B

  • Tömeg: 9300 kg

  • Hossz/szélesség/magasság: 7,39/2,51/2,94 m

  • Motor: Hercules RXC, 131 LE-s, hathengers vízhűtéses 8668 cm3-es benzinmotor

  • Váltómű: 5 előre és 1 hátra menet

  • Max. sebesség: 65 km/h

  • Üzemanyagtartály kapacitása: 227 liter

  • Hatótáv úton: 265 km

 

Forrás:
Bart Vanderveen - Historic Military Vehicles Directory (ISBN-13: 978-0900913570)
Thomas Berndt - Standard Catalog of U.S. Military Vehicles 1940-1965 (ISBN-13: 978-0873412230)

Írta: HunBütyök

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább