Ennek a dokumentumnak az eredetije a
-ben jelent meg a 2013. áprilisi számában.
1 Dr. Borján József, 2 Dr. Óvári Gyula
Ez a dokumentum Internetes linkekre épül, az online eléréssel lehet valamennyi szemléltető képet, videót elindítani.
A II. Világháborúban csapatszállításra, kisebb harci járművek szállítására, deszant feladatokra, sőt bombázásra is bevetettek motor nélküli katonai vitorlázó repülőgépeket. Ha egy erre a célra alkalmas repülőszerkezetet siklószögének megfelelő irányban, az egyensúlyban tartásához szükséges sebességgel elindítunk, akkor az motor nélkül is nagyobb távolságra képes eljutni. Ennek az az oka, hogy a gép súly-vektorának a gép haladási irányába eső vetülete helyettesíti a motor vonóerejét, így stabil repülési helyzet alakul ki Német, japán szovjet, angol, amerikai és ausztrál katonai vitorlázó repülőgépeket ismertetek.
MILITARY GLIDER PLANES DURING THE WORLD WAR II
During the Second World War the participant countries often used military glider planes transporting troops and smaller military vehicles, carrying out airborne operations and even bombing missions. This kind of Aerial Vehicle with suitable gliding angle is able to reach long distance without engine. That is possible because the component of gravity vector, parallel with the aircraft gliding path, replaces the engine thrust equalizing the aircraft drag. This balance of major forces on the aircraft provides stable flying. In this paper I would like to present German, Japan, English and Australian military glider planes.
BEVEZETÉS
A II. Világháborúban csapatszállításra, kisebb harci járművek szállítására, deszant feladatokra, sőt bombázásra is bevetettek motor nélküli katonai vitorlázó repülőgépeket. Ha egy erre a célra alkalmas repülőszerkezetet siklószögének megfelelő irányban, az egyensúlyban tartásához szükséges sebességgel elindítunk, akkor az motor nélkül is nagyobb távolságra képes eljutni. Ennek az az oka, hogy a gép súly-vektorának a gép haladási irányába eső vetülete helyettesíti a motor vonóerejét, így stabil repülési helyzet alakul ki Német, japán szovjet, angol, amerikai és ausztrál katonai vitorlázó repülőgépeket ismertetek.
Például a Normandiai Partraszállás során: Érdemi rész a 4. perctől.
A sikló (vitorlázó) repülőszerkezetekről.
Nézzük meg egy II. Világháborús katonai vitorlázó repülőgép (Horsa) repülését:
Mi a siklószög? Ezt a siklószámból számíthatjuk ki. A siklószám azt mutatja meg, hogy egységnyi magasságból vízszintesen milyen távolságra képes a siklórepülő eljutni.
A gyengébb teljesítményű vitorlázó repülőgépek is 1:10 siklószámmal rendelkeznek, tehát 1 km magasságban indulva 10 km távolságban érnek földet. A II. Világháborúban rendszeresített teherszállító vitorlázó repülőgépek általában 1:15 körüli siklószámmal rendelkezve mondjuk 3000 m magasban kioldva 45 km-re repülhettek be akár az ellenséges területre is.
Érdekes, hogy a német DFS 230 típusú vitorlázó repülőgépe siklószáma üresen 1:11, maximális terhelésnél 1:18. Tehát a terhelés motorként működik.
Motor nélküli repülőgépek indítása
Az indításnak több módja van.
1. Legegyszerűbb megoldást a sport vitorlázó repülőgépeknél alkalmazták. Egy lejtős terepen kihorgonyozva a gépet, elől két gumikötelet feszített ki több ember. Leszaladva a lejtőn megfeszült a gumikötél, így tárolva a kihúzók energiáját. A kihorgonyzás megszüntetésekor elindult a gép a siklópályán. Ez a gumiköteles start.
2. Második megoldás vízszintes terepen a csörlős magas start. Egy a reptér végében kihorgonyzott csörlő megfelelő sebességgel feltekeri a vontató kötelet, aminek a másik vége a vitorlázó gép orrához, vagy a súlypontja közelében van rögzítve. Ezzel akkora sebességet biztosítva, hogy a gép meredeken fel is emelkedjen. A maximális magasságban kioldják a vontató kötelet és a gép megkezdi a siklást.
3. A harmadik megoldás szerint egy motoros repülőgép vontat 1-3 motor nélküli gépet a megfelelő magasságba, ott leoldva megkezdhetik a siklást.
4. Olyan megoldást is láthattunk, hogy a vontató gép repülés közben "kapta el " a vontatmányt, miközben az a földön álló helyzetből indult, azaz a vontató gép repülőstarttal kapcsolódott a vontatmányhoz.
5. Németek azzal is kísérleteztek, hogy a vitorlázó repülőgép fölé szerelt állványra egy vadászrepülő-gépet ültettek, együtt startoltak majd leoldották az alul lógó vitorlázó repülőgépet.
6. Autóstart Ezt vontató autóval oldják meg.
7. Még egy módszer van, ha fúj a lejtőszél, "lábuszról" is le lehet startolni. Flinston nevű vitorlázó repülőgép is ilyen.
Természetesen mind a lejtőindításnál, mind a magas startnál, vagy a repülőgépes vontatásnál a sikláson kívül más erőket is felhasználnak a vitorlázó repülőgépek. Ilyen a lejtő miatt felemelkedő légáramlat, a felmelegedett talajról elinduló meleg légáramlat (termik), vagy a magas légköri hullámok. A siklószámot ez esetben a mozgó levegőtömeghez képest kell értelmezni.
A sikló-vitorlázó repülőgépek előtörténete.
Tekintsük át a sikló-ill. vitorlázó repülőgépek történetét!
A motoros repülés kezdete előtt sikló kísérleteket folytattak a konstruktőrök.
Ismertebbek:
Otto Lilienthal: Siklás az egyfedelűvel Egy replika
Oktave Chanute Egy videó
Wright gliderek 1900 Az irányítás
A kezdeti kísérletek megszűntek, miután a motorok fejlődése a motoros repülés felé terelték a konstruktőrök figyelmét. Az I. Világháborúban már légi csatát vívtak a harci repülőgépek, felderítő szolgálatot láttak el, kézből bombavető műveleteket hajtottak végre.
A vitorlázó repülés akkor vált megint fontossá, amikor a békeszerződés értelmében a németek csak rendkívül korlátozott repülőgép-fejlesztésekkel rukkolhattak elő. A vitorlázó repülés fejlesztésére azért áldoztak nagy erőket, mert úgy gondolták, a vitorlázó repülést megismerő fiatalok, amint lehetőség lesz, könnyen átszállhatnak a motoros, akár a harci repülés gyakorlatára. Az utánpótlás előnevelésére még a modellezést is kormányzati szinten támogatták.
Vitorlázó repülés a 20-as években:
Sportrepülőtereken folyt a kiképzés
Katonai vitorlázó repülőgépek megjelenése
Kifejezetten katonai célú vitorlázó repülőgép 1938-ban jelent meg, a német DFS 230 típusú katonai teherszállító vitorlázó repülőgép..
TÍPUSOK IDŐRENDBEN.
01 DFS-230 Ejtőernyős vadász és teherszállító vitorlázó repülőgép 1938. Németország.
Fejlesztését 1933-ban kezdték. 1 fő pilóta és 9 fő katona + 270 kg szállítására volt alkalmas. Hossza 11,24 m, fesztávolsága 21,98 m, magassága 2,74 m, szárnyfelület 41,3 m2. Üres súlya 860 kg, hasznos teher 2040 kg, max felszálló tömeg 2100 kg. Maximális sebesség:290 km/ó, normál vontatási sebesség: 180 km/ó, maximális vontatási sebesség:209 km/ó. Siklószám: üresen 1:11, maximális terhelésnél 1:18
Leirás (Wikipédia) Képek a Wikimedián
Magyar vonatkozás: A Szolnoki Repülőmúzeum Honlapján: 1. kép. 2. kép
DFS-230 katonai vitorlázó repülőgépek maradványai is előkerülhetnek. Ilyenekkel szállították az utánpótlást a védőknek Budapest ostrománál. A gépek a Vérmezőn szálltak le.
Videó: Start. első repülés Múzeumban.
02 Gotha Go 242 Szállító vitorlázó repülőgép 1941 Németország
Személyzete 1, vagy 2 fő pilóta. Szállítható személyek száma 23 fő. Hossza 15,81 m Fesztáv: 24,5 m Magasság: 4,40 m Hordfelület: 64,4 m2 Üres súly: 3200 kg Max. felszállósúly: 7100 kg Max. sebesség: 300 km/ó
Leirás a Wikipédiából Leírás, képek és adatok oroszul: Leírás németül: Wikipedia németül
Adatok, 3 nézet, fotók: 3 nézet: Váz
A kép a Wikipediaból
03 Gribovszki G-11 Szállító vitorlázó repülőgép 1941 Szovjetúnió
Személyzet: 1 pilóta, vele együtt 11 fő.. Hossza:9,8 m, fesztávolság 18 m, Magasság 2,7 m. Szárnyfelület:30 m2 Hasznos teher 1200 kg. Üres súly: 1200 kg, Teljes terheléssel 2400 kg. Felületi terhelés: 83 kg/m2, Maximális merülősebesség: 2,2 m/s, utazó sebesség: 146 km/ó, maximális sebesség: 280 km/ó. Siklószám: 1:5,2
A kép a típus makettépítő dobozáróll
Orosznyelvű leírás, makettrajz: 1. 2.
04 Kokusai Ku-8 Szállító vitorlázó repülőgép 1941 Japán
20 fő szállításásra.Hossza : 13,31 m Fesztávolság: 23,2 m, Maximális súly: 3500 kg Maximális sebesség: 224 km/ó. Hatótáv: 300 km.(?)
Kép wikipedia
Leirás angol , angol , orosz
Képek: oldalkép berakodás roncstelepen
3 nézet: kontúrrajz részletes
05 Maeda Ku-1 Szállító vitorlázó repülőgép 1941 Japán
Pilóta 2 fő. Szállítható 8 utas. Hossza 9,36 m Fesztávolság 17 m, szárnyfelület 30,1 m2
Üres súly 700 kg hasznos teher 600 kg Maximális súly 1300 kg.
Maximális sebesség 178 km/ó Utazó sebesség 130 km/ó
Kép a Wikipediaból:
Leírás angol kép és műszaki adatok oldalrajz
Képek Fotó, 3 nézet, oldalkép fotó vázlat Méretes 3 nézet
06 Messerschmidt Me 321 Gigant Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Németország
Személyzet: 3 fő. Szállítható:130 fő . Hossza: 28,15 m, Fesztávolság: 55 m, Magasság:10,15 m, Szárnyfelület: 300 m2 Üres súly:12400 kg, Felszállósúly:34400 kg, Max. sebesség: 160 km/ó,
Kép a Wikipediaból
3 nézet Képes leírás Német képes leírás Angol képes leírás Leírás és képek orosz nyelven
Képek 1. 2. Cocpit
Modell 1. 2. 3. 4.
Videók 1. 2. 3. bevetésre építés gyártás 4
07 ANTONOV A-7 Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Szovjetúnió
Pilóta + 7 fő. Hossza 10,54 m, fesztáv:18 m, magasság 1,53 m szárnygelület 23,2 m2 üres súly 955 kg, hasznos teher 1760 lg, max felszálló súly1875 kg Max sebesség 300 km/óra Siklószám 1:18
Leirás francia angol
Háromnézet 1 2 3 4 5 6
Kéttörzsű változat Háromtörzsű változat
Képek 1 2 3
Makett
Kép a Wikimediaból
08 Kolesnyikov-Tsibin KC-20 Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Szovjetúnió
Személyzet 1 fő pilóta, Kapacitása 20 fő, hasznos teher: 2200 kg, hossza 14,2 m, fesztáv 23,8 m, Magasság: 2,84 m, üres súly 2050 kg, Siklószám 1:16
09 AIRSPEED HORSA Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Anglia
Személyzet: 2 fő kapacitás 20-25 fő, Hossza 20,43 m, Fesztáv: 26,83 m, magasság: 5,95 m, szárnyfelület 102,6 m2 Üres tömeg: 3804 kg, Teljes tömeg: 7045 kg, Max. seb: 242 km/ó Felületi terhelés: 68,7 kg/m2 AS.51 és AS.58 Készült kb 5000 darab Vontatása nehézbombázókkal, vagy C47-tel.
Kép a Wikipédiából
Leirás Wikipédia
Képek
Vázrajz Vontatás közben Csapatszállítás Szerkezete Egy replika Cocpit Siklásban
Videók A gépről Invazió Múzeumban Lakóház lesz belőle Repülés közben
10 GENERAL AIRCRAFT HAMILCAR Szállító vitorlázó repülőgép Anglia 1942
Pilóta 2 fő kapacitása 7 tonna hossza 20,73 m fesztáv: 33,53 m magasság: 6,16 m szárnyfelület 153,98 m2 üres tömeg: 8346 kg Mximális felszállótömeg: 16329 kg.
Maximális sebesség 240 km/ó felületi terhelés 109,2 kg/m2
Leirás Wikipédiából
Háromnézet Képek 1 2 3
Múzeumban
Vázrajzok 1 2 3 4
Vontatás közben
Siklásban
Kép Wikipédiából
Csapatszállítás 1 2 3
belső tér 2
Szerkezete romokban
Modell
Videók 1 2
11 Slingsby Hengist Szállító vitorlázó repülőgép 1942 UK
1 pilóta, 14 fő, Hossza : 17,22 m Fesztáv 24,38 m Szárny felület 72,46 m2 üres súly: 2100 kg teljes súly: 3788 kg Felületi terhelés: 52,3 kg/m2 Min. sebesség: 77 km/ó Max. sebesség 209 km/ó Siklószám 1:14
Kép a Wikipédiából
Orosz leírás
3 nézet képek: 1 2 3 4
12 WACO CG-3 Szállító vitorlázó repülőgép 1942 USA
Pilóta 2 fő befogadó képesség: 6 fő. Hossza 13,21 m Fesztáv 22,28 m Üres tömeg: 937 kg. Max. felszálló tömeg: 1996 kg. max. sebesség:193 km/ó Utazó sebesség: 146 km/ó Min. sebesség: 61 km/ó
13 WACO CG-4 "Hadrian" Szállító vitorlázó repülőgép 1942 USA
Pilóta 2 fő 13 katona, vagy 1 jeep 4 fővel Hossza 14,8 m fesztáv 25,5 m magasság 4,7 m Szárnyfelület 83,6 m2 üres súly 1769 kg Teljes tömeg 3402 kg sebesség: 241 km/ó
Leirás Wikipedia
Képek Szerkezet és használat Vázrajz 3 nézet Vontatva Bepakolás Cocpit Jeep a gépben Modell rajz Az út vége Múzeumban
Videók Szerkezet Gyártásban Restauráció RC Modell
14 DHA-G Ausztrália Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Ausztralia
Személyzet 1 fő pilóta 6 fő deszantos Fesztáv 15,39 m hossza 10,06 m magassága 2,14 m tömege 658 kg max tömeg 1474 kg max. sebesség 322 km/ó sebesség 209 km/ó
Leirás Wikipedia
Ausztrál Airforce
Orosz műszaki adatok is
Képek
Állomány lista Rajzok
15 WACO CG-15 Szállító vitorlázó repülőgép 1943 USA
Személyzet 2 pilóta 13 harcos Hossza 14,9 m fesztáv 18,95 m szárnyfelület 57,88 m2 üres tömeg 1814 kg felszálló tömeg 3644 kg max. sebesség 290 km/ó Felületiterhelés 62,96 kg/m2
Leirás Wikipedia Canadian Wwings
Képek Waco_CG-15A Vázrészlet Start előtt Roncsok 3 nézet Vontatás közben
Szerkezete Vontató horog Törzs váz roncs
16 WACO CG-13 Szállító vitorlázó repülőgép 1945 USA
Személyzet 2 fő pilóta 30, vagy 42 fő harcos hossza 16,56 m fesztáv 26,11 m magasság 6,17 m szárnyfelület 8,11 m üres tömeg 3946 kg max terhelés 8572 kg max seb 306 km/ó min. seb 127 km/ó felületi terhelés 105,7 kg/m2
Leirás
Leírás Wikipedia
Oroszul
TÍPUSOK
A háborúban használt vitorlázó repülőgépek listája (Wikipédia)
Transport gliders
Name of aircraft |
Year |
Country of origin |
Operator(s) |
1942 |
UK, U.S. |
||
1942 |
|||
1938 |
|||
1942 |
|||
1942 |
|||
1941 |
|||
1941 |
|||
1941 |
|||
1942 |
|||
1941 |
|||
Messerschmitt Me 321 Gigant |
1941 |
||
1942 |
|||
1942 |
|||
1942 |
U.S., UK |
||
1945 |
|||
1943 |
|
A listában nem szerepelt még
Ka 430 Gotha katonai vitorlázó repülőgép 1944 Németország
Személyzet 2 fő Fesztávolság 19,5 m szárnyfelület 39,9 m2 hossza 13,22 m magasság 4,17 m üres tömeg 1810 kg repülőtömeg 4600 kg szállítható 12 felfegyverzett katona Max. sebesség 300km/ó
Leírás a WikipediabanAngolul Oroszul Németül
Képek 1 2 3 4
További linkek a témában
Német katonai vitorlázó repülőgépek pdf
Utószó gyanánt.
A motornélküli vitorlázó repülőgépek máig nem mentek ki a divatból.
Van egy magyar vonatkozás is, Rubik Ernő is tervezett egy szállító vitorlázó repülőgépet, ami csak féligkészült el.
Siklórepülő eszköz az űrsikló is (a Wikipédiából).
Az UAV eszközök között van olyan, amelyik a harci feladatát két jól elkülönülő üzemmódban hajtja végre. Motorral emelkedik fel egy bizonyos magasságba, azután siklásban hajtja végre a feladat másik felét.
Vitorlázás a természetben. Albatroszok szárnycsapás nélküli hosszú repülése
Minden gyerek csinált már siklórepülőt.
_________________________________ V É G E