„Bocsáss meg ellenségeidnek, de jegyezd meg a nevüket!" - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Katonai vitorlázó repülőgépek a II. világháborúban

Ennek a dokumentumnak az eredetije a

cim-ben jelent meg a 2013. áprilisi számában.

1 Dr. Borján József, 2 Dr. Óvári Gyula

Ez a dokumentum Internetes linkekre épül, az online eléréssel lehet valamennyi szemléltető képet, videót elindítani.


A II. Világháborúban csapatszállításra, kisebb harci járművek szállítására, deszant feladatokra, sőt bombázásra is bevetettek motor nélküli katonai vitorlázó repülőgépeket. Ha egy erre a célra alkalmas repülőszerkezetet siklószögének megfelelő irányban, az egyensúlyban tartásához szükséges sebességgel elindítunk, akkor az  motor nélkül is nagyobb távolságra képes eljutni. Ennek az az oka, hogy  a gép súly-vektorának a gép haladási irányába eső vetülete helyettesíti a motor vonóerejét, így stabil repülési helyzet alakul ki Német, japán szovjet, angol, amerikai és ausztrál katonai vitorlázó repülőgépeket ismertetek.

 MILITARY GLIDER PLANES DURING THE WORLD WAR II

During the Second World War the participant countries often used military glider planes transporting troops and smaller military vehicles, carrying out airborne operations and even bombing missions. This kind of Aerial Vehicle with suitable gliding angle is able to reach long distance without engine. That is possible because the component of gravity vector, parallel with the aircraft gliding path, replaces the engine thrust equalizing the aircraft drag. This balance of major forces on the aircraft provides stable flying. In this paper I would like to present German, Japan, English and Australian military glider planes.

BEVEZETÉS

A II. Világháborúban csapatszállításra, kisebb harci járművek szállítására, deszant feladatokra, sőt bombázásra is bevetettek motor nélküli katonai vitorlázó repülőgépeket. Ha egy erre a célra alkalmas repülőszerkezetet siklószögének megfelelő irányban, az egyensúlyban tartásához szükséges sebességgel elindítunk, akkor az  motor nélkül is nagyobb távolságra képes eljutni. Ennek az az oka, hogy  a gép súly-vektorának a gép haladási irányába eső vetülete helyettesíti a motor vonóerejét, így stabil repülési helyzet alakul ki Német, japán szovjet, angol, amerikai és ausztrál katonai vitorlázó repülőgépeket ismertetek.

Például a Normandiai Partraszállás során: Érdemi rész a 4. perctől.

A sikló (vitorlázó) repülőszerkezetekről.
Nézzük meg egy II. Világháborús katonai vitorlázó repülőgép (Horsa) repülését:
Mi a siklószög? Ezt a siklószámból számíthatjuk ki. A siklószám azt mutatja meg, hogy egységnyi magasságból vízszintesen milyen távolságra képes a siklórepülő eljutni.

A gyengébb teljesítményű vitorlázó repülőgépek is 1:10 siklószámmal rendelkeznek, tehát 1 km magasságban indulva 10 km távolságban érnek földet. A II. Világháborúban rendszeresített teherszállító vitorlázó repülőgépek általában 1:15 körüli siklószámmal rendelkezve  mondjuk 3000 m magasban kioldva 45 km-re repülhettek be akár az ellenséges területre is.

Érdekes, hogy a német DFS 230 típusú vitorlázó repülőgépe siklószáma üresen 1:11, maximális terhelésnél 1:18. Tehát a terhelés motorként működik.

Motor nélküli repülőgépek indítása
Az indításnak több módja van. 

1. Legegyszerűbb megoldást a sport vitorlázó repülőgépeknél alkalmazták. Egy lejtős terepen kihorgonyozva a gépet,  elől két gumikötelet feszített ki több ember.  Leszaladva a lejtőn megfeszült a gumikötél, így tárolva a kihúzók energiáját. A  kihorgonyzás megszüntetésekor  elindult a gép a siklópályán. Ez a gumiköteles start.

411216 2 abra

2. Második megoldás vízszintes terepen a csörlős magas start.  Egy a reptér végében kihorgonyzott csörlő megfelelő sebességgel  feltekeri a vontató kötelet, aminek a másik vége a vitorlázó gép orrához, vagy a súlypontja közelében van rögzítve. Ezzel akkora sebességet biztosítva, hogy a gép  meredeken fel is emelkedjen.  A maximális magasságban kioldják a vontató kötelet és a gép megkezdi a siklást.
3. A harmadik megoldás szerint egy motoros repülőgép vontat 1-3 motor nélküli gépet a megfelelő magasságba, ott leoldva megkezdhetik a siklást. 
4. Olyan megoldást is láthattunk, hogy a vontató gép  repülés közben  "kapta el " a vontatmányt, miközben az a földön álló helyzetből indult, azaz a vontató gép repülőstarttal kapcsolódott a vontatmányhoz.
5. Németek azzal is kísérleteztek, hogy a vitorlázó repülőgép fölé szerelt állványra egy vadászrepülő-gépet ültettek, együtt startoltak majd leoldották az alul lógó vitorlázó repülőgépet. 
6. Autóstart  Ezt  vontató autóval oldják meg.
7. Még egy módszer van, ha fúj a lejtőszél, "lábuszról" is le lehet startolni.  Flinston nevű vitorlázó repülőgép is ilyen.

Természetesen mind a lejtőindításnál, mind a magas startnál, vagy a repülőgépes vontatásnál a sikláson kívül más erőket is felhasználnak a vitorlázó repülőgépek. Ilyen a lejtő miatt felemelkedő légáramlat, a felmelegedett talajról elinduló meleg légáramlat (termik), vagy a magas légköri hullámok. A siklószámot ez esetben a mozgó levegőtömeghez képest kell értelmezni.

A sikló-vitorlázó repülőgépek előtörténete.
Tekintsük át a sikló-ill. vitorlázó repülőgépek történetét!
A motoros repülés kezdete előtt sikló kísérleteket folytattak a konstruktőrök.
Ismertebbek:

Otto Lilienthal:    Siklás az egyfedelűvel    Egy replika
Oktave Chanute     Egy videó
Wright gliderek     1900    Az irányítás

A kezdeti kísérletek megszűntek, miután a motorok fejlődése a motoros repülés felé terelték a konstruktőrök figyelmét. Az I. Világháborúban már légi csatát vívtak a harci repülőgépek, felderítő szolgálatot láttak el, kézből bombavető műveleteket hajtottak végre.

A vitorlázó repülés akkor vált megint fontossá, amikor a békeszerződés értelmében a németek csak rendkívül korlátozott repülőgép-fejlesztésekkel rukkolhattak elő. A vitorlázó repülés fejlesztésére azért áldoztak nagy erőket, mert úgy gondolták, a vitorlázó repülést megismerő fiatalok, amint lehetőség lesz, könnyen átszállhatnak a motoros, akár a harci repülés gyakorlatára. Az utánpótlás előnevelésére még a modellezést is kormányzati szinten támogatták.

Vitorlázó repülés a 20-as években:

Sportrepülőtereken folyt a  kiképzés  

Katonai vitorlázó repülőgépek megjelenése

Kifejezetten katonai célú vitorlázó repülőgép 1938-ban jelent meg, a német DFS 230 típusú katonai teherszállító vitorlázó repülőgép..


 TÍPUSOK IDŐRENDBEN.

01 DFS-230 Ejtőernyős vadász és teherszállító vitorlázó repülőgép 1938. Németország.
Fejlesztését 1933-ban kezdték. 1 fő pilóta és 9 fő katona + 270 kg szállítására volt alkalmas. Hossza 11,24 m, fesztávolsága 21,98 m, magassága 2,74 m, szárnyfelület 41,3 m2.  Üres súlya 860 kg, hasznos teher 2040 kg, max felszálló tömeg 2100 kg. Maximális sebesség:290 km/ó, normál vontatási sebesség: 180 km/ó, maximális vontatási sebesség:209 km/ó. Siklószám: üresen 1:11, maximális terhelésnél 1:18

bundesarchiv bild 101I-567-1519-18 italien lastensegler dfs 230 auf flugplatz

Leirás (Wikipédia)  Képek a Wikimedián

Magyar vonatkozás: A Szolnoki Repülőmúzeum Honlapján: 1. kép.  2. kép
DFS-230 katonai vitorlázó repülőgépek maradványai is előkerülhetnek. Ilyenekkel szállították az utánpótlást a védőknek Budapest ostrománál. A gépek a Vérmezőn szálltak le.
Videó: Start.  első repülés    Múzeumban.


02 Gotha Go 242 Szállító vitorlázó repülőgép 1941 Németország

Személyzete 1, vagy 2 fő pilóta. Szállítható személyek száma 23 fő. Hossza 15,81 m Fesztáv: 24,5 m Magasság: 4,40 m Hordfelület: 64,4 m2 Üres súly: 3200 kg Max. felszállósúly: 7100 kg Max. sebesség: 300 km/ó

Leirás a Wikipédiából  Leírás, képek és adatok oroszul:   Leírás németül:   Wikipedia németül
Adatok, 3 nézet, fotók:  3 nézet:  Váz

Képek: 1.    2.    

Videó:

bundesarchiv bild 101I-331-3026-07a russland go 242

A kép a Wikipediaból


 03 Gribovszki G-11  Szállító vitorlázó repülőgép  1941 Szovjetúnió

Személyzet: 1 pilóta, vele együtt 11 fő.. Hossza:9,8 m, fesztávolság 18 m, Magasság 2,7 m. Szárnyfelület:30 m2 Hasznos teher  1200 kg. Üres súly: 1200 kg, Teljes terheléssel 2400 kg. Felületi terhelés: 83 kg/m2, Maximális merülősebesség: 2,2 m/s, utazó sebesség: 146 km/ó,  maximális sebesség: 280 km/ó. Siklószám: 1:5,2

g-11 makett

A kép a típus makettépítő dobozáróll

Leirás Wikipédia

Orosznyelvű leírás, makettrajz:   1.   2.


04 Kokusai Ku-8 Szállító vitorlázó repülőgép 1941 Japán

20 fő szállításásra.Hossza : 13,31 m Fesztávolság: 23,2 m, Maximális súly: 3500 kg Maximális sebesség: 224 km/ó. Hatótáv: 300 km.(?)

Kép wikipedia

800px-kokusai ku-8.svg

Leirás    angol ,         angol ,           orosz  
Képek:   oldalkép     berakodás   roncstelepen       
3 nézet:  kontúrrajz   részletes



05 Maeda Ku-1 Szállító vitorlázó repülőgép  1941 Japán

Pilóta 2 fő. Szállítható 8 utas. Hossza 9,36 m  Fesztávolság 17 m, szárnyfelület 30,1 m2

Üres súly   700 kg  hasznos teher 600 kg  Maximális súly 1300 kg.

Maximális sebesség   178 km/ó   Utazó sebesség 130 km/ó

maeda ku-1

Kép a Wikipediaból:

Leírás     angol       kép és műszaki adatok      oldalrajz    

Képek    Fotó, 3 nézet, oldalkép    fotó     vázlat      Méretes        3 nézet


06 Messerschmidt Me 321 Gigant Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Németország

Személyzet: 3 fő. Szállítható:130 fő . Hossza: 28,15 m, Fesztávolság: 55 m, Magasság:10,15 m, Szárnyfelület: 300 m2 Üres súly:12400 kg, Felszállósúly:34400 kg, Max. sebesség: 160 km/ó,

800px-messerschmitt me 321 gliders on airfield c1942

Kép a Wikipediaból

Leirás a Wikipediaból

3 nézet      Képes leírás   Német képes leírás    Angol képes leírás    Leírás és képek orosz nyelven
Képek      1.     2.   Cocpit
Modell      1.    2.   3.  4.
Videók     1.   2.   3.  bevetésre        építés          gyártás   4


07 ANTONOV A-7 Szállító vitorlázó repülőgép 1942  Szovjetúnió

Pilóta + 7 fő. Hossza 10,54 m, fesztáv:18 m, magasság 1,53 m szárnygelület 23,2 m2 üres súly 955 kg, hasznos teher 1760 lg, max felszálló súly1875 kg Max sebesség 300 km/óra  Siklószám 1:18

Leirás   francia     angol
Háromnézet       1    2     3    4    5    6    
Kéttörzsű változat                           Háromtörzsű változat
Képek      1       2        3    
Makett

Kép a Wikimediaból

451px-antonow a7 blueprints


08 Kolesnyikov-Tsibin KC-20 Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Szovjetúnió

 Személyzet  1 fő pilóta, Kapacitása 20 fő, hasznos teher: 2200 kg, hossza 14,2 m, fesztáv 23,8 m, Magasság: 2,84 m, üres súly 2050 kg,  Siklószám 1:16

 Kép a Wikipédiából

p1

Leirás

Képek      1.      2.   3 nézet


09 AIRSPEED HORSA Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Anglia

Személyzet: 2 fő kapacitás 20-25 fő, Hossza 20,43 m, Fesztáv: 26,83 m, magasság: 5,95 m, szárnyfelület 102,6  m2 Üres tömeg: 3804 kg, Teljes tömeg: 7045 kg, Max. seb: 242 km/ó Felületi terhelés: 68,7 kg/m2 AS.51 és AS.58 Készült kb 5000 darab Vontatása nehézbombázókkal, vagy C47-tel.

Kép a Wikipédiából

758px-horsa glider

Leirás Wikipédia
Képek
Vázrajz   Vontatás közben    Csapatszállítás     Szerkezete       Egy replika    Cocpit  Siklásban
Videók  A gépről     Invazió    Múzeumban    Lakóház lesz belőle    Repülés közben


10 GENERAL AIRCRAFT HAMILCAR Szállító vitorlázó repülőgép Anglia 1942

Pilóta 2 fő  kapacitása 7 tonna hossza 20,73 m  fesztáv: 33,53 m  magasság: 6,16 m  szárnyfelület 153,98 m2  üres tömeg: 8346 kg Mximális felszállótömeg: 16329 kg.
Maximális sebesség  240 km/ó  felületi terhelés 109,2 kg/m2

Leirás Wikipédiából
Háromnézet     Képek   1    2    3
Múzeumban
Vázrajzok      1    2    3    4
Vontatás közben
Siklásban

Kép Wikipédiából

m22 locust 06

Csapatszállítás   1   2   3
belső tér    2
Szerkezete romokban
Modell
Videók     1    2  


11 Slingsby Hengist Szállító vitorlázó repülőgép 1942 UK

1 pilóta, 14 fő,  Hossza : 17,22 m Fesztáv 24,38 m  Szárny felület 72,46 m2 üres súly: 2100 kg  teljes súly: 3788 kg  Felületi terhelés: 52,3 kg/m2 Min. sebesség: 77 km/ó   Max. sebesség 209 km/ó  Siklószám  1:14

iwm-mh-5123-hengist
Kép a Wikipédiából

Orosz leírás
3 nézet     képek: 1   2   3   4  
 


12 WACO CG-3 Szállító vitorlázó repülőgép 1942 USA

Pilóta 2 fő  befogadó képesség: 6 fő. Hossza 13,21 m   Fesztáv 22,28 m  Üres tömeg: 937 kg. Max. felszálló tömeg: 1996 kg. max. sebesség:193 km/ó Utazó sebesség: 146 km/ó   Min. sebesség: 61 km/ó

A kép forrása:

321-7 Képek     1    2    3      


13 WACO CG-4 "Hadrian" Szállító vitorlázó repülőgép 1942 USA

Pilóta 2 fő  13 katona, vagy  1 jeep 4 fővel  Hossza 14,8 m  fesztáv 25,5 m magasság 4,7 m Szárnyfelület 83,6 m2 üres súly 1769 kg Teljes tömeg 3402 kg sebesség: 241 km/ó

terrellc

Leirás  Wikipedia

Képek    Szerkezet és használat    Vázrajz    3 nézet    Vontatva    Bepakolás   Cocpit    Jeep a gépben     Modell rajz     Az út vége    Múzeumban      

Videók    Szerkezet    Gyártásban      Restauráció      RC Modell


14 DHA-G Ausztrália  Szállító vitorlázó repülőgép 1942 Ausztralia

 Személyzet 1 fő pilóta 6 fő deszantos Fesztáv 15,39 m  hossza 10,06 m magassága 2,14 m  tömege 658 kg max tömeg 1474 kg max. sebesség 322 km/ó  sebesség 209 km/ó

dha2-i

A kép helye:

Leirás  Wikipedia

Ausztrál Airforce
Orosz műszaki adatok is 
 
Képek
Állomány lista     Rajzok


15 WACO CG-15 Szállító vitorlázó repülőgép 1943 USA

waco cg-15a


Személyzet 2 pilóta  13 harcos  Hossza 14,9 m  fesztáv 18,95 m szárnyfelület 57,88 m2 üres tömeg 1814 kg  felszálló tömeg 3644 kg max. sebesség  290 km/ó Felületiterhelés 62,96 kg/m2

Leirás  Wikipedia  Canadian Wwings
Képek  Waco_CG-15A  Vázrészlet  Start előtt   Roncsok   3 nézet  Vontatás közben
Szerkezete  Vontató horog   Törzs váz roncs


16 WACO CG-13 Szállító vitorlázó repülőgép 1945 USA

Személyzet 2 fő pilóta   30, vagy 42 fő harcos  hossza 16,56 m fesztáv 26,11 m magasság 6,17 m szárnyfelület 8,11 m üres tömeg 3946 kg max terhelés 8572 kg  max seb 306 km/ó min. seb 127 km/ó felületi terhelés 105,7 kg/m2

waco cg-13

Leirás
Leírás Wikipedia
Oroszul

Képek
Oldalkép
3 nézet


TÍPUSOK

A háborúban használt vitorlázó repülőgépek  listája (Wikipédia)

Transport gliders

Name of aircraft

Year
in service

Country of origin

Operator(s)
if different from country of origin

Airspeed Horsa

1942

United Kingdom

UK, U.S.

Antonov A-7

1942

Soviet Union

 

DFS 230

1938

Germany

 

DHA-G

1942

Australia

 

General Aircraft Hamilcar

1942

United Kingdom

 

Gotha Go 242

1941

Germany

 

Gribovski G-11

1941

Soviet Union

 

Kokusai Ku-8

1941

Japan

 

Kolesnikov-Tsibin KC-20

1942

Soviet Union

 

Maeda Ku-1

1941

Japan

 

Messerschmitt Me 321 Gigant

1941

Germany

 

Slingsby Hengist

1942

United Kingdom

 

Waco CG-3

1942

United States

 

Waco CG-4 Hadrian

1942

United States

U.S., UK

Waco CG-13

1945

United States

 

Waco CG-15

1943

United States

 

A listában nem szerepelt még

Ka 430 Gotha katonai vitorlázó repülőgép 1944 Németország
Személyzet 2 fő Fesztávolság 19,5 m  szárnyfelület 39,9 m2 hossza 13,22 m magasság 4,17 m  üres tömeg 1810 kg  repülőtömeg 4600 kg szállítható 12 felfegyverzett katona Max. sebesség 300km/ó

ka430


Leírás a WikipediabanAngolul      Oroszul   Németül
Képek  1   2   3    4  


További linkek a témában

Német katonai vitorlázó repülőgépek pdf

Német gyakorlat videó


Utószó gyanánt.

A motornélküli vitorlázó repülőgépek máig nem mentek ki a divatból. 

Van egy magyar vonatkozás is, Rubik Ernő is tervezett egy szállító vitorlázó repülőgépet, ami csak féligkészült el.

rubik gepek-08

Siklórepülő eszköz az űrsikló is (a Wikipédiából).

751px-ec02-0131-3 

Az UAV eszközök között van olyan, amelyik a harci feladatát két jól elkülönülő üzemmódban hajtja végre. Motorral emelkedik fel egy bizonyos magasságba, azután siklásban hajtja végre a feladat másik felét.

Egy példa (7. ábra)

 Vitorlázás   a természetben. Albatroszok szárnycsapás nélküli hosszú repülése

 Minden gyerek csinált már siklórepülőt.

 _________________________________      V É G E    

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább