„Csak azért írtam alá, mert úgy gondoltam, hogy az idős gentleman kiváncsi az aláírásomra.” - Adolf Hitler

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Tank, Kurt Waldemar

 

Kurt Waldemar Tank (1898-1983) német repülőgép tervező és berepülő pilóta

Kurt Waldemar Tank 1898. február 24-én Bromberg-Schwedenhöhe-ben (ma Bydgoszcz, Lengyelország) született. Nagyapja ulánus őrmester volt a lovasságnál. Az apja Willi Tank, gránátos őrmester a 3. hadosztálynál. Az I. világháború kitörése után az ifjú Tank a Császári Német Hadsereg Légi Szolgálatához szeretett volna jelentkezni, ám édesapja ösztönzésére végül - a családi hagyományokat követve - mégis a lovassághoz szegődött. 1915-1918 között önkéntesként harcolt a keleti fronton. A küzdelmek során többször is kitűntették. 1918-ban már hadnagyi rendfokozatig küzdötte fel magát, miközben századparancsnoki beosztást töltött be.

kurt_tank_2

 

1918-1922 között először befejezte elmaradt középiskolai tanulmányait, majd leérettségizett. Ezután a Berlin-Charlottenburg-i Műszaki Főiskolán elektortechnikát tanult. Tank egyik alapító tagja volt a „Berliner Akademischen Fliegergruppe" (Akaflieg) egyesületnek.

 

Okleveles-mérnöki karrierje 1924-ben kezdődött. Először a berlini Rohrbach Metallflugzeugbau GmbH-nál dolgozott, ahol kezdetben repülőcsónakok, majd utasszállító repülőgépek tervezésében vett részt. Ezt követően egy rövid ideig az Albatros Flugzeugwerke-ben, majd 1930-1931 között az augsburgi Bayerische Flugzeugwerke (BFW) tervező részlegénél mérnökként volt alkalmazásban. Végül 1931. november 1-én került a brémai Focke-Wulf AG-hoz, ahol 1933-tól egészen 1945-ig a cég tervező részlegét vezette.

kurt_tank_1

 

Tank 1932-1934 között részt vett a rendkívül sikeres Focke-Wulf FW 44 „Stieglitz" kétfedelű tervezésében. 1933-ban már a gyár műszaki vezetője is ő lett. Ezután 1934-ben következett a FW 56 „Stößer". 1936-ban pedig a FW 57 repülőgép megvalósítása. Még ugyanabban az évben Tank a repülőkapitányi „jogosítást" is megszerezte. Ezen kívül nevéhez fűződik a FW 200 „Condor" típusú négymotoros repülőgép tervezése is. Így nem véletlen, hogy éppen a FW 200 V1 prototípusával 1937-ben, Brémában már Kurt Tank repült először. A mérnök még számos II. világháborús repülőgép - között a híres FW 190 „Würger" vadászgép - tervezésében is részt vett. Az eredményes munkája elismeréseképpen 1943 januárjában Braunschweigben professzorrá nevezték ki. 1944-ben a német Birodalmi Légügyi Minisztérium (Reichsluftfahrtministerium - RLM) felhívására tervezte meg a Tank Ta 152 jelzésű vadászgépét. Eközben elkészítette még a Focke-Wulf Ta 183 sugárhajtású gép vázlatait is, melyet a háború befejezése miatt már nem tudott megvalósítani.

 

A repülőgép tervező ezután 1945-46-ban egy saját, de rövid életű lakás- és műhelyépítő tervezőirodát nyitott. 1946 őszén a szovjetek szerették volna megnyerni maguknak Tankot, ám ő végül mégis kihátrált a „visszautasíthatatlan ajánlat" elől. Helyette inkább Prof. Dr. Pedro Matthies álnéven, 1946 végén - 1947 elején Dánián és Svédországon keresztül Argentínába távozott. Ott Juan Perón elnök jóváhagyásával Córdoba-ban dolgozott tovább, ahol a Focke-Wulf Ta 183 sugárhajtású gép tervei alapján elkészítették az FMA IAe 33 „Pulqui II" típusú repülőgépet. A projekt költségvetését 1953-ban azonban lecsökkentették az argentin pénzügyi-válság miatt. Ennek következtében az egykori Focke-Wulf tervezői csapatot, pedig egyszerűen szélnek eresztették. Sokan közülük az Amerikai Egyesült Államokban kerestek megélhetést.

k_tank

 

Tank 1955-ben inkább Indiába utazott, ahol Bangalore-ban a Hindustan Aeronautics céghez szegődött. 1959-től immár újból főkonstruktőrként tevékenykedett, és irányítása alatt utóbb megépítették az első indiai katonai repülőgépet, a vadászbombázó változatú HF 24 „Marut"-ot. A repülőgép első prototípusa 1961-ben repült először. A konstruktőr végül csak 1968-1969-ben tért vissza hazájába, Nyugat-Berlinbe. Kurt Waldemar Tank 1983. június 5-én Münchenben halt meg.

 
 
 

Felhasznált irodalom:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank

 

http://www.biographybase.com/biography/Tank_Kurt.html

 

http://www.freebase.com/view/en/kurt_tank

 

http://www.history.com/topics/kurt-tank

 

 

 

Írta: Kiss Kálmán

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább