„Az egyetlen dolog, amitől félnünk kell, az maga a félelem." - Franklin D. Roosevelt

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Így néz ki belülről egy első világháborús német U-boot

Brit szakemberek egy rég elveszettnek hitt fotóalbumra bukkantak a Tyne and Wear Archívum poros raktárában; az előkerült fényképeken egy nagy-britanniai székhelyű hajóépítő vállalat, a Swan Hunter dokkjai láthatók, ahol egy német tengeralattjárót szerelnek szét az első világháború utolsó évében, 1918-ban.

k1

A frissen megtalált fotókon az északkelet-angliai Wallsend kikötővárosának hajóépítő dokkjai láthatók, ahol egy elsüllyedt, a hamburgi Blohm & Voss vállalat által épített U-110-es tengeralattjáró szétszerelése folyik. A skót-angol határ közelében álló város egyébként Hadrianus faláról kapta a nevét, ugyanis az i. sz. 2. században épült, a római határokat védő fal ezen a ponton találkozott az Északi-tengerrel.

A magányosan cirkáló császári U-boot 1918. július 19-én az angliai Hartlepool közelében egy kereskedelmi hajókból álló flottát támadott meg, azonban a kötelékben hajózó, HM Motor-Launch No 263 típusú tengeralattjáró-elhárító naszád egy mélytengeri bombát dobott a tengerbe, eltalálva azzal a németeket. A tengerészeknek sikerült a felszínre kormányozniuk a tengeralattjárót, azonban amint a felszínre került, a közelben lévő HMS Garry megtorpedózta, s a császári legénység a tengeralattjáróval együtt a hullámsírba merült.

Két hónappal később, 1918 szeptemberében a britek kihalászták a tengerfenékről az egykor félelmetes "szörnyet", s a Swan Hunter hajóépítő vállalat száraz dokkjába vontatták azzal a céllal, hogy helyreállítsák, s a németek saját fegyverét vessék be a császárság ellen. Az 1918. november 11-i fegyverszünet miatt azonban leállították és végleg be is szüntették a munkálatokat. A szebb napokat is megélt tengeralattjárót a következő hónapban Wallsendből Howdonba vontatták, ahol hulladékként értékesítették.

Az album megdöbbentő részletességgel dokumentálja a német U-bootot, s ritka bepillantást enged a németek első világháborús tengeralattjáróinak belsejébe.

k2A képen a tengeralattjáró négy torpedónyílása látható

k3Az U-boot felülről

k4Az elektronikus kapcsolóberendezések

k5A parancsnoki toronyhoz vezető út

k6Itt töltötték be a négy torpedót

k7A torpedószoba

k8A tengeralattjáró hálótermei

k9A parancsnoki híd

Forrás: Múlt-kor

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább