„Ennyire még soha nem álltak úgy a dolgok a történelem során, mint most." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Mégsincsenek eltemetett Spitfire-ek Mianmarban?

Üres kézzel térhet haza az a brit régész, aki a második világháború végén elásott 124 Spitfire után nyomoz a délkelet-ázsiai Mianmarban, az egykori Burmában.

spitfire mour

Két hét ásatás után egyre inkább meg kell barátkozniuk az aviatika szerelmeseinek azzal a gondolattal, hogy a nagy hírverés és a biztosnak tűnő felfedezés ellenére mégse találják meg és viszik haza azt a 124 Spitfire-t, amelyet a második világháború végén ástak el Mountbatten earljének parancsára a brit erők Burmában röviddel az előtt, hogy az Egyesült Államok 1945. augusztus 6-án lebombázta Hirosimát.

A gépek kiásásáról szóló szerződést a brit kormány nevében aláíró David Cundall szerint a munka folytatódik, csak a régészek rossz helyen kutakodnak, holott még élő szemtanúk is megmutatták neki a Spitfire-ek végső nyughelyének feltételezett pontját. A Radio 4 műsorában azonban elhangzott: a szakértők úgy látják, semmi esély nincs arra, hogy repülőgépek kerüljenek elő a Spitfire-ek végső nyughelyének gondolt ranguni nemzetközi repülőtér területéről, és a további két potenciális lelőhelyről.

Pedig a január 7-én megkezdődött ásatások még reménykeltőek voltak: a földalatti radar nagy mennyiségű fémet jelzett, alátámasztva Cundall sejtését, miszerint az egyik lelőhelyen 36 Spitfire-t rejthet a föld. Hamarosan azonban kiderült, hogy a fémek nem repülőgép-alkatrészek, csupán olyan elemek, amelyeket a repülőtér építése során használtak fel.

David Cameron brit miniszterelnök még a tavaly áprilisi mianmari látogatása során kötött szóbeli megállapodást Thein Sein elnökkel az eltűnt repülőgépek feltárásáról, amelyben a mianmari kormány is szerepet vállal. Cundall 1996 óta tartózkodik Mianmarban, végez kutatásokat és tárgyal a helyi hatóságokkal a gépek hazaszállításáról. Először akkor csillant fel a remény álma beteljesülésére, amikor 2011-ben feloldották a mianmari katonai juntát sújtó – többek között a katonai felszerelések ki-és beszállítására vonatkozó – nyugati szankciókat

A Supermarine Spitfire egy brit együléses vadászrepülőgép, amelyet a Brit Királyi Légierő megrendelésére fejlesztettek ki, első repülését 1936-ban hajtotta végre. A Reginald Joseph Mitchell által tervezett, két évvel később hadrendbe állított típust a második világháborúban nagy számban alkalmazták, majd azt követően főként a brit Nemzetközösség tagjainál állt szolgálatban, egészen az 1950-es évek végéig. A Spitfire a legnagyobb darabszámban gyártott szövetséges repülőgéptípus volt, valamint azon két gép közül az egyik, amelyet még a második világégést követően is gyártottak.

Forrás: Múlt-kor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább