Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket.
Bezárják Európa és egyben Németország
legrégebbi repülőterét, a tempelhofit - erősítette meg a német főváros
kormányzó polgármestere. Klaus Wowereit azután közölte ezt, hogy a
repülőtér megmentése érdekében kezdeményezett vasárnapi referendum
eredménytelen lett.
A német fõváros történetében
vasárnap elsõ ízben rendeztek referendumot, mégpedig Európa és egyben
Németország legrégebbi repülõterének jövõjérõl. Késõ esti eredmények
szerint a részvevõk mindössze egyötöde szavazott az 1923-ban létesített
repülõtér megmentésére.
A szociáldemokraták és a Baloldal
koalíciója által irányított berlini szenátus már az év elején a
gazdaságtalannak tartott repülőtér októberi bezárása mellett döntött,
egy civil szervezet azonban népszavazást kezdeményezett annak
megakadályozása érdekében. Korábban a Führer kedvenc repülőterét Ronald
Lauder, a híres szépségipari cég tulajdonosa és egyben a világ egyik
leghíresebb zsidó örökségvédője igyekezett megmenteni a bezárástól - sikertelenül. A
leadott szavazatok 99 százalékának összeszámlálása után egyértelművé
vált, hogy elsősorban az alacsony részvétel miatt Tempelhof nem kapta
meg a további működéshez elvileg szükséges, a szavazásra jogosultak 25
százalékát jelentő 610 ezer szavazatot. Ehelyett a további működés
mellett a jogosultak kevesebb, mint 22 százaléka voksolt.
A bezárást azonban valószínűleg
a kezdeményezés sikere sem akadályozhatta volna meg. A referendum
ugyanis nem volt kötelező érvényű. Klaus Wowereit kormányzó
polgármester, a berlini szenátus vezetője pedig a népszavazás
előestéjén ismételten kijelentette, hogy az eredménytől függetlenül
Tempelhofot mindenképp bezárják.
Az önálló tartománynak számító
fővárost kormányzó "vörös-vörös" koalíció a repülőtér bezárását
kezdeményezve arra hivatkozott, hogy annak működése immár
gazdaságtalan, s funkcióit 2011-től amúgy is a schönefeldi repülőtér
nagyszabású kibővítésével tervezett Berlin Brandenburg International
(BBI) nemzetközi légikikötő veszi át. A polgármester arra
figyelmeztetett, hogy ellenkező esetben a BBI jövője is kérdésessé
válhat, vagy legalábbis építése felettébb elhúzódhat. Wowereit emellett
arra hivatkozott, hogy a lipcsei szövetségi közigazgatási bíróság
tavaly decemberben már áldását adta a repülőtér bezárásához.
Ezzel
szemben a referendum szervezői - a helyi konzervatív CDU és a liberális
FDP, valamint a gazdaság tekintélyes képviselőinek támogatásával -
azzal érveltek, hogy Tempelhof több mint ezer ember számára biztosít
munkahelyet, a jövőben is fontos beruházási lehetőségeket nyújt,
továbbá szükségszerűen kiegészítheti a BBI tervezett működését.
Ráadásul Tempelhof az elmúlt évtizedekben, a német történelem
viharaiban amúgy is a berliniek szívéhez nőtt.
A helyi CDU az FDP a repülőtér
jövőjét elsősorban magáncégek repülőgépei, továbbá kisebb mértékben a
belföldi utasforgalom számára képzelte el, a szociáldemokraták viszont
- Wowereit polgármesterrel az élen - immár csak egy hatalmas kulturális
parkot terveztek el Tempelhof helyén. A referendumot a legmagasabb
rangú politikusok körében is heves vita előzte meg. A konzervatív
Angela Merkel kancellár a leghatározottabban Tempelhof mellett foglalt
állást, helyettese, a szociáldemokrata Frank-Walter Steinmeier
külügyminiszter pedig hasonló határozottsággal ellene.
Berlin
jelenleg három repülőtérrel rendelkezik, mégpedig Tempelhof mellett a
Tegel és az egykori NDK-tól "örökölt" Schönefeld repülőtérrel.
Szakértők szerint mind inkább deficites és kihasználatlan Tempelhof
helyett a jövőt csakis Tegel és Schönefeld jelentheti, s különösen az
utóbbi, ha bővítésre kerül.
Szögre akasztották a fegyvert, dalra fakadtak, hangosan kurjongattak, megajándékozták egymást, sőt futballmérkőzést játszottak december végén a lövészárkok ellentétes oldalán küzdő katonák. A legtöbbször szó szerint fizikai összeborulásra csak a karácsony…
Az Ivo Dzsimáért folytatott küzdelem a második világháború csendes-óceáni hadszínterének egyik legvéresebb ütközete volt. A Kuribajasi tábornok vezette közel 22 ezres japán haderő a korábbi gyakorlattól eltérően nem a partvonal…
A USS Albacore (SS-218) egy Gato osztályú tengeralattjáró volt, amely a második világháború során a csendes-óceáni hadszíntéren teljesített szolgálatot 1944-es elsüllyedéséig. A roncsot víz alatti régészek találták meg a japán…
Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.
Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.
Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.