„Hírnév, kincs, dicsőség nem adhat földi boldogságot, önmagunkban kell azt keresnünk, a szív nyugalmában s az erkölcs tiszta érzet ártatlan örömeiben." - Horthy Miklós

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Grille önjáró tarack

A II. világháborúban nyilvánvalóvá vált, hogy a mozgóharc követelményei között a tüzérség túlélése szempontjából is igen fontos a mozgékonyság. Emiatt jelentek meg és terjedtek el az önjáró tüzérségi eszközök. A német hadvezetés hamar tudatára ébredt ennek a problémának, de a német ipar nem volt képes egyazon bevált típusból kellő nagyságú szériát gyártani. Emellett rendelkezésre álltak elavult harckocsik, melyek alváza megfelelő bázis jelentett az önjáró tüzérség új járművei számára. Így született meg a PzKfw II. harckocsi alvázából a Wespe, és hasonló módon képezte a PzKfw 38(t) alváza a Grille alapját.

Grille_ausf._H.jpg
 
A cseh tervezésű, ám a háború korai szakaszában bevált könnyű harckocsi alvázára, a torony helyére nyitott küzdőteret építettek. A farmotoros kivitel egyelőre megmaradt. Fő fegyverként a 15 cm űrméretű SiG (Schweres Infanteriegeschütz) 33 tarackot kapta. Ennek tűzereje kielégítő volt, de csak 15 darab lőszert tudott az önjáró löveg magával vinni a harcba. Önvédelmi célra, másodlagos fegyverként egy MG34-es géppuskával is felszerelték. A Grille ausf. H változat 91 darabot számlált.

Grille_ausf._M.jpg
 
Később jelent meg a Grille ausf. M változat, a motort az alváz közepére helyezték, így a küzdőtér a jármű hátuljára került. Így kisebb sziluettet sikerült kialakítani. E variánsból összesen 282 darab készült, ebből 120 darab lőszerszállító változat. Ezeknél a tarack helyére lőszerállványt helyeztek, de ezek tábori körülmények között is visszaalakíthatók voltak, csak a tarackot kellett beszerelni.
 
Hivatalos jelzése mai szemmel kissé hosszú:
15 cm Schweres Infanteriegeschütz 33/1 auf Selbstfahrlafette 38(t) (Sf) Ausf. M (Sd.Kfz. 138/1) vagyis 15 cm-es 33/1 Nehéz Gyalogsági Löveg, 38(t) önjáró lövegtalppal, M sorozat (138/1 Különleges Harcjármű).

Technikai adatok:
 
  • Súly: 11.5 tonna

  • Hossz: 4.95 m (

  • Szélesség: 2.15 m

  • Magasság: 2.47 m

  • Személyzet: 4 fő

  • Páncélzat: 10 mm - 15 mm

  • Fő fegyver: 15 cm SiG 33 tarack, 15 lőszer

  • Másodlagos fegyver: 7.92 mm MG34 géppuska, 600 lőszer

  • Motor: Praga AC, hathengeres benzinmotor, 147 LE (110 kW)

  • Hatótáv: 190 km

  • Max. sebesség: 35 km/h

 
Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább