„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Lavocskin La-5 és La-7 vadászrepülőgép

2242
 
A Lakovcsin LaGG-3 használható vadászrepülőgép volt, s bár könnyűfém ötvözet helyett fából és delta lemezből (korabeli műanyag szerűség) készült, a legszerényebb teljesítményt nyújtotta az újonnan gyártott harci repülőgépek közül, amelyekkel a Szovjet Katonai Csapatlégvédelmi Erők megállítani szándékoztak a német támadókat. A továbbfejlesztéskor, 1941 folyamán, a Lavocskin tervezőiroda egy LaGG-3 gépet átalakított M-82A (1330 LE névleges, 1700LE maximális) csillagmotoros változatra. Az alig kisebb légellenállás mellett (mintegy 1%) a sebesség 570km/h-ról 600 km/h-ra (6200m magasságon) emelkedett, és főleg a gép repülési tulajdonságai javultak. A folyadékhűtésű motorral épített vadászrepülőgépek helyett a gyártást 1942 májusától átállították az új, LaGG-5-nek nevezett gépekre. Új repülőgéptörzset terveztek, amelyben két db 20 mm-es gépágyút helyeztek el a motor fölött és a fülketető mögött alacsonyabb lett a törzsgerinc, ami körkörös kilátást eredményezett. A La-545 km/h-val nagyobb sebességet ért el, mint a Messerschmitt Bf 109G-2, 6000m alatti magasságon. De a német vadászrepülőgépek emelkedőképessége jobb volt, ezért a fejlesztés a La-5 tömegének csökkentésére irányult. Ez eredményezte a La-5FN változatot, amelynek növelt teljesítményű (FN, 1460LE névleges és 1850LE maximális) motorja, fém főtartójú, könnyebb szárnyai voltak, és így a teljes tömege 170 kg-al kevesebb volt. A La-5FN változatú repülőgépek ezrei vettek részt a kurszki csatában és a Keleti Front óriási ütközeteiben, 1943-ban, bizonyítva, hogy a szovjet vadászrepülőgépek nem maradnak el ellenfelei gépei mögött. A La-5 UTI kétkormányos kiképzőgép volt. A további finomítások a nagyobb teljesítményű La-7 változatot eredményezték, csökkentett tömeggel (részben az üzemanyag-mennyiség rovására) és a jóval lecsökkentett légellenállással. A La-7 és La-7U kiképzőváltozatok megtartották a réselt orrsegédszárnnyal épített szárnyakat és a nagy csűrőlapokat, amelyek a Lavocskin gépeket eredményes vadász-repülőgépekké tették, és amiért a legtöbb szovjet pilóta ezt a modellt választotta. A típuscsaládot még a második világháború után is továbbfejlesztették. A szovjet légierő még a háború után sem adott ezekből a szövetségeseinek a csehszlovák és lengyel légierő kivételével.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 8,51 m

  • Magasság: 2,81 m

  • Fesztávolság: 9,79 m

  • Hatótáv: 765 km

  • Személyzet: 1 fő

  • Csúcsmagasság: 11.000 m

  • Szerkezeti tömeg: 2750 kg

  • Felszálló tömeg: 3360 kg

  • Csúcssebesség: 650 km/h

  • Fegyverzet: 2 db 20 mm-es SVAK gépágyú ; max. 150 kg bomba

  • Motor: 1 db 14 hengeres Szvecov AS-82FN ; 1630 LE

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább