Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket.
A Lakovcsin LaGG-3 használható vadászrepülőgép volt, s bár könnyűfém ötvözet helyett fából és delta lemezből (korabeli műanyag szerűség) készült, a legszerényebb teljesítményt nyújtotta az újonnan gyártott harci repülőgépek közül, amelyekkel a Szovjet Katonai Csapatlégvédelmi Erők megállítani szándékoztak a német támadókat. A továbbfejlesztéskor, 1941 folyamán, a Lavocskin tervezőiroda egy LaGG-3 gépet átalakított M-82A (1330 LE névleges, 1700LE maximális) csillagmotoros változatra. Az alig kisebb légellenállás mellett (mintegy 1%) a sebesség 570km/h-ról 600 km/h-ra (6200m magasságon) emelkedett, és főleg a gép repülési tulajdonságai javultak. A folyadékhűtésű motorral épített vadászrepülőgépek helyett a gyártást 1942 májusától átállították az új, LaGG-5-nek nevezett gépekre. Új repülőgéptörzset terveztek, amelyben két db 20 mm-es gépágyút helyeztek el a motor fölött és a fülketető mögött alacsonyabb lett a törzsgerinc, ami körkörös kilátást eredményezett. A La-545 km/h-val nagyobb sebességet ért el, mint a Messerschmitt Bf 109G-2, 6000m alatti magasságon. De a német vadászrepülőgépek emelkedőképessége jobb volt, ezért a fejlesztés a La-5 tömegének csökkentésére irányult. Ez eredményezte a La-5FN változatot, amelynek növelt teljesítményű (FN, 1460LE névleges és 1850LE maximális) motorja, fém főtartójú, könnyebb szárnyai voltak, és így a teljes tömege 170 kg-al kevesebb volt. A La-5FN változatú repülőgépek ezrei vettek részt a kurszki csatában és a Keleti Front óriási ütközeteiben, 1943-ban, bizonyítva, hogy a szovjet vadászrepülőgépek nem maradnak el ellenfelei gépei mögött. A La-5 UTI kétkormányos kiképzőgép volt. A további finomítások a nagyobb teljesítményű La-7 változatot eredményezték, csökkentett tömeggel (részben az üzemanyag-mennyiség rovására) és a jóval lecsökkentett légellenállással. A La-7 és La-7U kiképzőváltozatok megtartották a réselt orrsegédszárnnyal épített szárnyakat és a nagy csűrőlapokat, amelyek a Lavocskin gépeket eredményes vadász-repülőgépekké tették, és amiért a legtöbb szovjet pilóta ezt a modellt választotta. A típuscsaládot még a második világháború után is továbbfejlesztették. A szovjet légierő még a háború után sem adott ezekből a szövetségeseinek a csehszlovák és lengyel légierő kivételével.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 8,51 m
Magasság: 2,81 m
Fesztávolság: 9,79 m
Hatótáv: 765 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 11.000 m
Szerkezeti tömeg: 2750 kg
Felszálló tömeg: 3360 kg
Csúcssebesség: 650 km/h
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es SVAK gépágyú ; max. 150 kg bomba
Szögre akasztották a fegyvert, dalra fakadtak, hangosan kurjongattak, megajándékozták egymást, sőt futballmérkőzést játszottak december végén a lövészárkok ellentétes oldalán küzdő katonák. A legtöbbször szó szerint fizikai összeborulásra csak a karácsony…
Az Ivo Dzsimáért folytatott küzdelem a második világháború csendes-óceáni hadszínterének egyik legvéresebb ütközete volt. A Kuribajasi tábornok vezette közel 22 ezres japán haderő a korábbi gyakorlattól eltérően nem a partvonal…
A USS Albacore (SS-218) egy Gato osztályú tengeralattjáró volt, amely a második világháború során a csendes-óceáni hadszíntéren teljesített szolgálatot 1944-es elsüllyedéséig. A roncsot víz alatti régészek találták meg a japán…
Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.
Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.
Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.