Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket.
A Jakovlev által tervezett egymotoros, együléses, alsószámyas, behúzható futóműves, vegyes építésű vadászrepülőgépek típusjelzése a Jak. A legszélesebb körben alkalmazott szovjet vadászok voltak a II. világháború alatt. A sorozat első típusát, a Jak-1-et 1938-ban tervezték az I-16 (Rata) felváltására. Első repülése 1939-ben volt, a csapatokhoz 1941 őszén került nagyobb számban. Bár teljesítménye kisebb, szerkezete kidolgozatlanabb volt, mint a nyugati típusoké, taktikai vadászként 5000 méter alatt jó manőverező képességével felvette a versenyt ellenfeleivel. Erősebb motorral ellátott, teljes kilátást biztosító kabinnal felszerelt változatát 1942 végéig Jak-1M néven gyártották. Az ebből kifejlesztett könnyű taktikai vadász a háború végéig gyártott Jak-3. Az új vadásznemzedék gyakorlógépe volt a kétüléses Jak-7. Ebből fejlesztették ki (a második ülés elhagyásával) 1941 végén az éjszakai vadász változatot. 1942. decemberben jelent meg a növelt hatósugarú Jakovlev Jak-9. A Jak-okból összesen 36 338 darabot készítettek. A gép rendkívüli módon pilótabarát volt: könnyű, egyszerűen kezelhető, kiváló fordulékonyságú és teljesítményű, egészen 4900 m magasságig. A második világháborús szovjet vadászgép-építés egyik tipikus példája a Jak-3-as: egyszerű, olcsó, viszonylag gyengébb fegyverzetű, nagy tömegben előállított repülőgép, amely félelmetes ellenfele volt a német Messerschmitt Bf 109-eseknek és az Fw-190-eseknek. Ez utóbbi megállapítás olyannyira igaz, hogy röviddel 1943-as megjelenése után parancsba adták a német pilótáknak, hogy 5000 m-es magasság alatt ne vegyék fel a harcot a Jak-3-asokkal...
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 8,49 m
Magasság: 2,38 m
Fesztávolság: 9,20 m
Hatótáv: 705 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 10.800 m
Szerkezeti tömeg: 2250 kg
Felszálló tömeg: 2660 kg
Csúcssebesség: 600 km/h
Fegyverzet: 1 db 20 mm-es Shvak gépágyú, 2 db 12,7 mm-es BS géppuska.
Szögre akasztották a fegyvert, dalra fakadtak, hangosan kurjongattak, megajándékozták egymást, sőt futballmérkőzést játszottak december végén a lövészárkok ellentétes oldalán küzdő katonák. A legtöbbször szó szerint fizikai összeborulásra csak a karácsony…
Az Ivo Dzsimáért folytatott küzdelem a második világháború csendes-óceáni hadszínterének egyik legvéresebb ütközete volt. A Kuribajasi tábornok vezette közel 22 ezres japán haderő a korábbi gyakorlattól eltérően nem a partvonal…
A USS Albacore (SS-218) egy Gato osztályú tengeralattjáró volt, amely a második világháború során a csendes-óceáni hadszíntéren teljesített szolgálatot 1944-es elsüllyedéséig. A roncsot víz alatti régészek találták meg a japán…
Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.
Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.
Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.