„Háborúban elszántság, vereségben dac, győzelemben nagylelkűség, békében jóindulat.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Iljusin Il-4 közepes bombázógép

il4

Kétmotoros, alsószárnyas, vegyes építésű szovjet Iljusin távolsági bombázó, (eredetileg DB-3F) a DB-3M típus továbbfejlesztett változata. Az 1935-ben tervezett gép sorozatgyártása 1937 elején kezdődött. A DB-3 (Dalnyij Bombargyirovsesik - távolsági bombázó) jelzésű gép megjelenésekor kategóriájában nagy sebességű, nagy hatótávolságú, megfelelő teherbíró képességű gépnek számított. Az 1939-től gyártott DB-3F jelzésű változat erősebb motorokat, és áramvonalasabb, nyitott üvegorrot kapott. Ez a típus alkotta a szovjet távolsági bombázóerők gerincét. Bár sebességét, gyenge védettségét tekintve már háború elején sem volt korszerű, gyártása váltótípus híján 1944-ig tovább folyt. Az első gépeken két 1000 LE-s Tyumanszkij M-88 típusú csillagmotor volt, melyeket később ugyanilyen típusú, de erősebb motorokra cseréltek. További újításokat is bevezettek: a típus négy helyett ötfős legénységet, öntömítő üzemanyag tartályokat és nagyobb kaliberű védelmi fegyverzetet kapott. A törzs tetején lévő toronyban a 7,62 mm-es helyett előbb 12,7 mm-es géppuska, aztán 20 mm-es gépágyú, az orrban lévő géppuska helyére pedig 20 mm-es gépágyú került. Összesen 6 784 db épült. A DB-3-ok hajtották végre 1941. aug. 8-án éjjel a Berlin elleni első szovjet légitámadást, valamint Budapest első bombázását 1942. szept. 5-én és 10-én éjjel. (Többek szerint ilyen gépek bombázták Kassát is 1941-ben.)

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 14,82 m

  • Magasság: 4,20 m

  • Fesztávolság: 21,43 m

  • Hatótáv: 2600 km

  • Személyzet: 4 fő

  • Csúcsmagasság: 9400 m

  • Szerkezeti tömeg: 11 497 kg

  • Felszálló tömeg: 10 256 kg

  • Csúcssebesség: 420 km/ó

  • Fegyverzet: egy 7,62 mm-es, forgatható géppuska az orrban, egy 7,62 mm-es, forgatható géppuska a törzs tetején lévő toronyban, egy 7,62 mm-es, forgatható géppuska a törzs alján a lövészteknőben és 2700 kg-os bombateher

  • Motor: 2x1100 LE-s Tyumanszkij M-88B, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább