Reggiane Re 2000 'Falco' vadászgép

A Caproni leányvállalata, a Reggiane 1938-ban készítette el annak a repülőgépnek a prototípusát, mely kísérteties hasonlóságot mutatott az amerikai Seversky P-35-ös modellel. A kiváló manőverező képességekkel rendelkező Falco-k többségét svéd illetve magyar megrendelésre gyártották, de Olaszországban is hadrendbe állt, nemcsak mint vadász, hanem vadászbombázóként, illetve repülőgéphordozón állomásozó vadászgépként is. A Magyarország által megvásárolt Re 2000-esek Héja néven kerültek alkalmazásra a keleti fronton. A pilóták néha panaszkodtak rá, Horthy István kormányzóhelyettes halálos balesete után kifejezetten rossz híre lett a típusnak, pedig eredményesen harcolt, a veszteségek többsége balesetből eredt, melyeket valószínűleg inkább annak rovására kell írnunk, hogy a pilóták (megfelelő kiképzőgép hiányában) nem voltak kellően felkészítve a gépeken való repülésre. 1940-ben a MÁVAG gyár megvásárolta a Re 2000-es gyártásának licenszét. A gépbe Weiss Mannfred WM 14b motor került (1030 LE), a fegyverzetet 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska képezte, és némileg módosították a sárkányt is. Különböző nehézségek miatt a gyártás csak 1943-ban indult meg, de az ekkor már elavultnak számító Héják nem kerültek harci alkalmazásra. A hazai gyártású Héjákat kiképzésre illetve gyakorlógépként alkalmazták.
TECHNIKAI ADATOK
-
Hossz: 7,47 m
-
Magasság: 3,25 m
-
Fesztávolság: 11,01 m
-
Hatótáv: 800-1200 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 10 800 m
-
Szerkezeti tömeg: 2090 kg
-
Felszálló tömeg: 2851 kg
-
Csúcssebesség: 485 km/h
-
Fegyverzet: előre tüzelő Breda típusú 12,7 mm-es iker-géppuska, 2 db 50 kg-os bomba a szárnyak alatt.
-
Hajtómű: egy 1000 LE-s Piaggio P.XI.RC 40 léghűtéses 14 hengeres kettős csillagmotor.