„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado Ar SSD I. vadászrepülőgép

Az Arado SSD I. egy biplán vízi-vadászrepülőgép volt, melyet Németországban terveztek az 1920-as évek végén. A modell fejlesztését a vízfelszíni, valamint a hadihajókról történő katapultos indítások is ösztönözték. Éppen ezért Walter Rethel mérnök – a korábbi repülőgépeihez képest – egy teljesen új típust álmodott meg.

Az Arado SSD I. egy hagyományos kialakítású, de mégis szokatlan szárnyelrendezésű kétfedelű masina volt. A fából készült (furnérborítású) szárnyak ugyanis nem egymás fölött párhuzamosan, hanem a felső, az alsóhoz képest eltolva helyezkedett el. A törzs tetején a szárnyak mögött kapott helyet a nyitott pilótafülke. A gépet úszótalpakkal is ellátták, a törzs alá egy nagyobb, míg a szárnyak végeire egy-egy kisebb szerkezetet szereltek fel, melyeket – a szárnyakhoz hasonlóan – szintén N-alakú dúcokkal támasztottak ki.

Az SSD I. prototípusa az 53-as gyári számot, valamint a D-1905 polgári lajstromszámot kapta. Travemündében, a kísérleti repülések után, leszerelték az úszótalpakat és hagyományos futóművekre (kerekes főfutók és farokcsúszó) cserélték azokat, miközben a vízszintes vezérsíkot is módosították.

Az Arado SSD I-et ezután a szovjetunióbeli Lipeck-be szállították, ahol további kísérleti repüléseket folytattak a prototípussal, valamint a rivális Heinkel HD 38-al. (Ugyanis a versaillesi békeszerződés Németország számára kifejezetten tiltotta – többek között – a harci repülőgépek építését is. Így az új haditechnikai fejlesztéseket a korlátozás alá nem eső Szovjetunióban – államközi megegyezés alapján – próbálhatták ki a németek.) Végül mégis a Heinkel mintapéldánya került ki győztesen a versengésből. Éppen ezért az egyetlen megépített Arado-t 1932 áprilisától először a „Luftdienst GmbH”-nál (Légi Szolgálat Kft.), majd egy évvel később, pedig már a „Deutsche Verkehrfliegerschule” (DVS – Német Légiforgalmi Repülő Iskola) pilóta-kiképzőgépként használta. Az SSD I. végzete 1933-ban következett be, amikor Breitling közelében egy repülés során menthetetlenül összetörött.


Az Arado Ar SSD I. műszaki adatai:

  • Gyártó: Arado Handelsgesellschaft (Arado Flugzeugbau)

  • Típus: vadász-, kiképző repülőgép

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 1 db 650 LE-s (485 kW) BMW VI-os, 12 hengeres, V-elrendezésű, vízhűtéses csillagmotor

  • Fesztávolság: 10,00 m

  • Hosszúság: 8,50 m

  • Magasság: 3,40 m

  • Szárnyfelület: 30,90 m²

  • Üres tömeg: 1627 kg

  • Max. tömeg: 2030 kg

  • Szárnyterhelés: 66.00 kg/m²

  • Max. sebesség: 280 km/h

  • Leszálló sebesség: 105 km/h

  • Emelkedőképesség: 11,1 m/s

  • Csúcsmagasság: 6800 m

  • Fegyverzet: 2 db rögzített, előre tüzelő 7,92 mm-es géppuska

Felhasznált irodalom:

Michael J. H. Taylor: Jane's Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions. 1989.
http://histaviation.com/Arado_SSD_I.html
http://www.aviastar.org/air/germany/arado_ssd-1.php
http://www.historyofwar.org/articles/weapons_arado_SSD_I.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_SSD_I

Írta: Kiss Kálmán
 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább