A szovjet hadseregben nagyobb bátorság kell a visszavonuláshoz, mint az előrenyomuláshoz." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado SD II. vadászrepülőgép

A warnemündei Arado Handelsgesellschaft-nál (később Arado Flugzeugbau, majd Arado Flugzeugwerke GmbH) az Arado SD I alapján fejlesztették tovább az SD II típusú vadászrepülőgépet. Ezt a modellt is a repülőgépgyár vezető konstruktőre, Walter Rethel mérnök tervezte az 1920-as évek végén. Az előbbi típushoz képest, az SD II-es nagyobb és nehezebb lett elődjénél. Az acélszerkezetű törzset és a fából készült szárnyakat furnérlemezzel, illetve vászonnal borították. Ezen kívül módosították, és tovább erősítették a kétfedelű szárnyak merevítését, továbbá a futóműveket, valamint a farok-részt is. A repülőgép meghajtásához a Siemens und Halske cég által licenszben gyártott Jupiter VI-os 9-hengeres csillagmotort választották, amely egy 3-ágú légcsavart forgatott meg. (Más adatok szerint az SD II-őt a Gnôme-Rhône által szintén licenszben gyártott Jupiter VI csillagmotor hajtotta meg.)

arado_sd_2.jpg

Az Arado Ar SD II prototípusa végül 1929. január 1-én repült először a Heinkel HD 37 konkurens típussal egyidőben. Az SD II-öt szintén kiszállították a Szovjetunióba, ahol a lipecki bázison kísérleteztek vele. De mivel a gép irányítása nehézkes volt, ezért inkább lemondtak a további kísérletezésekről, majd áttértek az SD III-as továbbfejlesztett típusra. Abból aztán utóbb megszületett az Arado Ar 64 vadászgép, amely végül szolgálatba is állt a német légierőnél.

Az Arado Ar SD II. műszaki adatai:

  • Gyártó: Arado Handelsgesellschaft (Arado Flugzeugbau)

  • Típus: vadászrepülőgép

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 1 db 530 LE-s (395 kW) Bristol Jupiter VI-os 9-hengeres csillagmotor

  • Fesztávolság: 9,90 m

  • Hosszúság: 7,40 m

  • Magasság: 2,95 m

  • Szárnyfelület: 23,0 m²

  • Üres tömeg: 1445 kg

  • Max. felszálló tömeg: 1770 kg

  • Max. sebesség: 235 km/h

  • Emelkedőképesség: 11,1 m/s

  • Csúcsmagasság: 6400 m

  • Fegyverzet: 2 db előre tüzelő 7,92 mm-es MG 08/15 géppuska

Felhasznált irodalom:

Michael J. H. Taylor, Jane's Encyclopedia of Aviation. Studio Editions, London, 1989.

http://www.historyofwar.org/articles/weapons_arado_SD_II.html

http://www.aviastar.org/air/germany/arado_sd-2.php

http://www.wolframalpha.com/entities/aircraft/arado_sd_ii/8t/ni/l9/

http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_SD_II

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább