Arado SD I. vadászrepülőgép
A Weimari Köztársaság idején – a versaillesi békeszerződés rendelkezéseinek kijátszására – titokban kezdték meg a német légierő kiépítését. 1921-bnen a Reichswehr (Védelmi Minisztérium) keretein belül egy kicsiny repülési osztály alakult meg, majd 1923-tól a Szovjetunióban – szintén titokban – indult meg a német repülő személyzetek kiképzése. Ugyanekkor kezdődött az új katonai repülőgépek fejlesztése, így az együléses vadászoké is.

Tulajdonképpen az Arado Ar SD I volt az első vadászrepülőgép-modell, melyet a warnemündei Arado Handelsgesellschaft-nál (később Arado Flugzeugbau, majd Arado Flugzeugwerke GmbH) építettek. A gépet Walter Rethel mérnök tervezte az 1920-as években, aki korábban a Fokker cégnél dolgozott. Az SD I. hagyományos kialakítású volt, az acél-csőszerkezet mellett a pilótafülke fémből, míg a hátsó rész fából készült. A kétfedelű gép szárnyait N-alakú dúcokkal és merevítő huzalokkal kapcsolták össze. Szakértők szerint azonban a biplán gép teljesen a Fokker modellekre hasonlított. Az SD I-et egy 425 LE-s, 9-hengeres, léghűtéses Bristol Jupiter csillagmotorral készítették, melyet a francia Gnome-Rhone cég licencben gyártott. Védő fegyverzetként később 2 db szinkronizált 7,92 mm-es MG 08/15 géppuskát szereltek rá.
A két prototípus közül az első (a 49-es gyári számú) 1927-ben Rechlinben repült először dr. Theodor Bienen pilótával. A 21. berepülés alatt, 1927. október 11-én a gép azonban lezuhant. Theodor Bienen pedig életét vesztette. (Más források szerint 1927. október 11-én vagy 27-én repült először az SD I-es.) A repülőgépnek már ekkor megmutatkoztak a hiányosságai. Elsősorban a repülési paraméterekkel voltak elégedetlenek a szakemberek, ezért a Reichswehrministerium illetékesei a szerkezet áttervezését javasolták. Ezek a beavatkozások végül egy új gépet, az Arado SD-II-őt eredményezték. Az SD I-et a Szovjetunióban, a lipecki bázison is kipróbálták, ahol további berepüléseket végeztek vele.
Az Arado Ar SD I. műszaki adatai:
-
Gyártó: Arado Handelsgesellschaft (Arado Flugzeugbau)
-
Típus: kétfedelű vadászrepülőgép
-
Személyzet: 1 fő
-
Motor: 1 db 425 LE-s (317 kW) Bristol Jupiter VI
-
Fesztávolság: 8,40 m
-
Hosszúság: 6,75 m
-
Magasság: 2,90 m
-
Szárnyfelület: 16,8 m²
-
Üres tömeg: 850 kg
-
Max. felszálló tömeg: 1230 kg
-
Üzemanyag kapacitás: 240 l
-
Szárnyterhelés: 73,2 kg/m²
-
Max. sebesség: 275 km/h
-
Utazósebesség: 240 km/h
-
Emelkedőképesség: 10,4 m/s
-
Csúcsmagasság: 8000 m
-
Fegyverzet: 2 db előre tüzelő 7,92 mm-es MG 08/15 géppuska
Felhasznált irodalom:
Michael J. H. Taylor, Jane's Encyclopedia of Aviation. Studio Editions, London, 1989.
Írta: Kiss Kálmán