„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Messerschmitt Me 323 'Gigant' szállítógép

A Me 323 óriási méretű (300 m2 szárnyfelület, 43 tonna felszálló tömeg) szállító repülőgép volt. Fejlesztését az Me 321 típusú vitorlázó szállító-repülőgépből kezdték. Először négy, majd a nem megfelelő teljesítmény miatt 6 darab 990 Le-s Gnome-Rhône 14R csillagmotorral gyártották. A sorozatgyártás 1942 májusában kezdődött, rakterében 120 főt, vagy 11 tonna tömegű terhet volt képes szállítani.
 
me323
Az orrésznél kialakított, a teljes törzskeresztmetszetet megnyitó nagyméretű tehertér ajtó lehetővé tette gépjárművek berakodását. A 11 méter hosszú, 3 méter széles és magas raktérben könnyedén elfért két négytonnás teherautó, vagy egy 88 mm-es löveg, vontatóval, lőszerkészlettel és kezelőszemélyzettel együtt. Bár eredetileg öt 13 mm-es MG 131-es géppuska védte, alacsony sebessége és nagy mérete miatt igen sebezhetőnek bizonyult. Az egyetlen olyan német gép volt, amely akár egy önjáró tüzérségi löveget is szállíthatott. A két változatból - Me 321 tehervitorlázó és Me 323 nehéz szállítógép - összesen 350 darabot gyártottak, ami tekintélyes szállító kapacitást jelentett. Legelőször Észak-Afrika, majd a keleti front hadszín- terein végeztek fontos szállítási feladatokat.
 
TECHNIKAI ADATOK:
  • Hossz: 28,21 m

  • Magasság: 9,60 m

  • Fesztávolság: 55,05 m

  • Hatótáv: 1100 km

  • Személyzet: 5 fő + 120 fő

  • Csúcsmagasság: 4035 m

  • Szerkezeti tömeg: 27 370 kg (max. felszálló tömeg: 43 050 kg)

  • Csúcssebesség: 285 km/h

  • Fegyverzet: 5 db 7,92 mm-es MG 15, 6 db 7,92 mm-es MG 34, 5 db 13 mm-es MG 131 géppuska és 1 db 20 mm-es MG 151 gépágyú

  • Motor: hat 990 Le-s Gnöme-Rhône 14R (vagy 14 N48/49) csillagmotor

 
Kép forrása: Bundesarchiv

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább