„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Mitsubishi Ki-67 'Hiryu/Peggy' bombázógép

1940-ben pályázat jelent meg, amelyben az elavult Nakajima Ki-49 utódát keresték. Kyonosuke Ozawa tervezte meg a lehetséges váltótípust. A nagy sebesség alapkövetelmény volt. Sikerült is megalkotni egy igen jó jellemzőkkel rendelkező gépet. Kétmotoros bombázó létére manőverezőképessége vetekedett a vadászgépekével. Ennek megfelelően nem csak a hagyományos, vízszintes bombázásra volt alkalmas, hanem zuhanóbombázó feladatokra is. Emellett torpedóvetésre is alkalmassá tették. Vadászos „stílusa” olyannyira domináns vonás volt, hogy előbb éjszakai, majd nappali nehézvadász változat készült a bázisán (Ki-109), majd Q2M1 jelzéssel radaros tengeralattjáró-elhárító változatot is építettek.

A konstrukció értékét tovább növeli, hogy az átlagos japán repülőgépekhez képest öntömítő üzemanyagtartályokkal és páncélzattal rendelkezett. Így messze nem volt olyan sérülékeny, mint „honfitársai”. Önvédelme is kielégítőnek mondható, a toronylövész egy 20 mm-es Ho-5 gépágyút kezelt, az orrban, a farokban és kétoldalt pedig 12,7 mm-es Ho-3 nehézgéppuskák kaptak helyet. 1600 kilós bombaterhet bírt el harci körülmények között, de ezt a háború végén 2900 kilóra növelték – igaz, csak kamikaze-akciókhoz.

Első bevetésére Formosa (ma: Tajvan) szigeténél került sor. Harcoltak a típussal Kínában, Indokínában, támadták a B-29 támaszpontokat Saipan, Tinian szigetein. Bevetették Guam szigetén földi csapatok támogatására, és a Ryukyu-szigeteknél is. Okinawánál már főként kamikaze-bevetések során áldozták fel e gépeket, személyzetükkel együtt.

Bármilyen ellentmondásos, épp kiválósága akadályozta meg, hogy hamarabb, nagyobb számban szolgálatba álljon. Ugyanis a japán császári hadsereg minél több, más-más funkcióra alkalmas változatot akart kipréselni az alap konstrukcióból…ami persze visszaütött. Így érdemben nem befolyásolhatta a harcok kimenetelét ez a szokatlanul jó konstrukció sem.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Személyzet: 6-8 fő

  • Hossz: 18.7 m

  • Fesztáv: 22.50 m

  • Magasság: 7.70 m (25 ft 3⅛ in)

  • Üres súly: 8,649 kg (19,068 lb)

  • Felszállósúly: 13,765 kg (30,347 lb)

  • Motorok: 2 × Mitsubishi Ha-104 (army type 4) 18 hengeres csillagmotor, 1,417 kW (1,900 LE) egyenként.

  • Csúcssebesség: 537 km/h

  • Hatótáv: 3,800 km

  • Csúcsmagasság: 9,470 m

  • Fegyverzet: 1x 20 mm Ho-5 ágyú a toronylövésznél, és 5 × 12.7 mm Ho-103 géppuska, az orrban, a farokban és kétoldalt. 1600 kg bomba vagy egy torpedó, kamikaze-bevetéshez 2900 kg bomba.


Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább