Kawanishi N1K-J 'Shiden' vadászgép
A Shiden vadászgépek tervezése még 1942 novemberében kezdődőt, alapjául az N1K1 ”Rex” úszótalpas repülőgép szolgált. Bár az elődtípus is kiemelkedő teljesítményt nyújtott a maga nemében, mégis inkább a szárazföldi bázisokon üzemeltethető repülőgép mellett döntöttek. A fejlesztéseknek köszönhetően talán az egyik legjobb japán vadászgép lett a háború második felében. A tervezés megkezdését követő évben, 1943 júliusának végére már négy prototípus repült. A hosszúra nyúlt berepülési programot a N1K1-J repülőgép 1098 darabos sorozatgyártása követte, három, fegyverzetében különböző altípusban; a gépeket 1944 elejétől állították szolgálatba. Ezt a sorozatot, az N1K2-J típus két további változata követte, 415 repülőgéppel. Az új típusjel áttervezett sárkányt, módosított törzset és vezérsíkot jelentett, a szárny is mélyebbre került, így meg lehetett rövidíteni a futómű szárait. A Shidenek hatékony vadászgépeknek bizonyultak, bár a motorjuk sok gondot okozott.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 8,82 m
-
Magasság: 4,06 m
-
Fesztávolság: 12,07 m
-
Hatótáv: 2540 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 12 500 m
-
Szerkezeti tömeg: 2895 kg (max. felszálló tömeg: 4320 kg)
-
Csúcssebesség: 581 km/h
-
Fegyverzet: két 20 mm-es mereven beépített gépágyú a szárnyban, két 20 mm-es mereven beépített gépágyú a szárny alján gondolában, két 7,7 mm-es géppuska a pilótafülke előtt a törzsön és 120 kg bombateher külső megerősített pontokon
-
Motor: egy 1990 Le-s Nakajima NK9H Homare 21 típusú 18 hengeres, kétsoros csillagmotor