„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

PZL P.11 lengyel vadászgép

p11
 
A PZL P.11 a II. világháborút megelőző időszakban a Lengyel Légierő legnagyobb számban szolgálatban álló vadászrepülőgépe volt. A népszerű "tizenegyes” (jedenastka) az ismert lengyel konstruktőr, Zygmunt Puławski tervei alapján készült. A fejlesztés alapjául a PZL P.7 szolgált. A prototípus első repülésére 1931-ben került sor és elkezdődött a sorozatgyártás is. 1934-ben 50 darab P–11a épült a lengyel légierő számára. Ezt egy 50 darabos Romániának gyártott PZL–11b sorozat követte, majd 1934 és 1935 között újabb 175 darab P–11c-t készítettek saját célra. A P.11 a '30-as évek közepén még korszerűnek számított, de a háború kitörésekor már igencsak elavult. Elsősorban a sebessége maradt el az újabb gépekétől, a lengyel légierőben 1938-ban hadrendbe állított PZL.37 Los bombázó maximális sebessége is 80 km/h-val múlta felül a P.11-ét. A háború kitörésekor mintegy 120 gép volt hadra fogható, és a hátrányok ellenére számos légigyőzelmet arattak. A harcokban a gépek többsége megsemmisült, 36 azonban eljutott Romániába, ahol később a román légierő állította szolgálatba.


TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 7,55 m

  • Magasság: 2,85 m

  • Fesztávolság: 10,72 m

  • Hatótáv: 810 km

  • Személyzet: 1 fő

  • Csúcsmagasság: 8040 m

  • Szerkezeti tömeg: 1150 kg (felszálló tömeg: 1630 kg)

  • Csúcssebesség: 390 km/ó

  • Fegyverzet: két 7.7 mm-es KM Wz 33 géppuska az orrban, és kettő 7.7 mm-es KM Wz 33 géppuska a szárnyakban

  • Motor: egy 645 Le-s (470 kW) Bristol Mercury VS2 vagy Mercury VIS2 csillagmotor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább