„A történelmet a győztesek írják.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Fairey Swordfish torpedóvetőgép

fairey-swordfish

A gép tartós hírnévnek örvend, mint a világháború egyik legjobb katonai repülőgépe. Bár kétfedelű sárkánya idejét múlta, a repülőgép megbízhatóságának, sokoldalú fegyverzetének és felszerelésének, valamint könnyű vezethetőségének köszönhetően sikeresnek számított. Sokféle időjárásban repülhetett, akár a legnagyobb repülőgép-hordozókról, akár a legkisebb konvoj-kísérő hajókról. "Stringbag"-nek (Szatyor) becézték, utalván a gépre kerülő fegyverzet és felszerelés nagy választékára. 1930-ban, egy repülőgép hordozókról bevethető megfigyelő, felderítő és torpedóvető repülőgép-típusra kiírt pályázat nyomán született. Prototípusának gépei 1933 márciusában repültek először, majd a sikeres kísérleteket követően 989 repülőgépet rendeltek meg. A Swordfish-t 1936 júliusától állították hadrendbe. Blackburn által gyártott 1080 darab Swordfish Mk II. a Swordfish Mk I. továbbfejlesztett változata volt, megerősítették a repülőgép alsó szárnyát, amelynek alsó felületét a korábbi vászon helyett fémlemezzel borították, így az alsó szárnyról nyolc 76 mm-es rakétát lehetett indítani. A Swordfish-sel a II. világháborúban jó néhány emlékezetes győzelmet arattak. Ezekkel a gépekkel süllyesztették el az első ellenséges tengeralattjárót, és bevetették az 1940. november 12-én az olasz flottát megtizedelő tarantói támadásban is. A Blackburn cég 320 darab Swordfish Mk III.-ast gyártott összesen, amelyek az Mk II-esnek voltak továbbfejlesztett változatai. A repülőgépek tengeralattjáró-elhárító képességét növelték meg az ASV-Mk X. levegő-felszíni radar beépítésével, amelynek antennaburkolata a két mereven beépített futómű közé került. A nagyobb maximális felszállósúlyt kivéve a Swordfish Mk III. azonos volt az Mk I.-gyel és az Mk II.-vel. A kísérő repülőgép-hordozókról is bevethető típus kimagasló szolgálatot tett a hajókaravánok védelmében. 1942-ben került sor a Swordfish-ekkel végrehajtott egyik utolsó nagy torpedótámadásra, amellyel azt akarták megakadályozni, hogy két német csatahajó, a Gneisenau és a Prinz Eugen áthaladjon a La Manche csatornán. Az utolsó Swordfish-egységet 1945 júniusában Németország kapitulációját követően oszlatták fel.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 11,02 m

  • Magasság: 4,11 m

  • Fesztávolság: 13,87 m

  • Hatótáv: 1700 km

  • Személyzet: 3 fő

  • Csúcsmagasság: 3780 m

  • Szerkezeti tömeg: 2359 kg

  • Felszálló tömeg: 4196 kg

  • Csúcssebesség: 224 km/h

  • Fegyverzet: 1 db. 0,303 hüvelykes, mereven beépített géppuska a törzs elején jobboldalt, egy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a hátsó pilótafülkében és 726 kg-os bomba (torpedó)-teher külső megerősített pontokon

  • Hajtómű: 775 LE-s Bristol Pegasus III.M3, kilenchengeres, egysoros csillagmotor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább