„Bár a háborúkat fegyverekkel vívják, de emberekkel nyerik meg." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

de Havilland DH.89 'Dominie' felderítő/futárgép

1930-as években látott neki de Havilland a későbbi Dragon Rapide tervezésének, melynél alapkövetelmény volt az egyszerűség, az olcsóság és a könnyű üzemeltethetőség. A D.H.89-es minden szempontból meg is felelt az elvárásoknak, így a II. világháborút megelőző években Nagy-Britannia egyik meghatározó polgári repülőgéptípusává vált. Két motorjának és dupla fedelű szárnyának köszönhetően a rövid, füves repülőterekről is könnyedén tudott üzemelni, kiszolgálása egyszerű volt és a javítása sem igényelt túlzott ipari hátteret. A besorozott civil gépeken felül ugyanis további, már eleve katonai célokra szánt változatokat is gyártottak D.H.89B Dominie néven. A de Havilland hatfield-i üzemében 186 darab, a Brush Coachworks loughborough-i gyárában pedig 336 darab ilyen repülőgépet építettek a háború alatt. Navigációs és rádióskiképző célokra az Mk. I-es változat szolgált, futár és összekötő feladatkörben pedig az Mk. II- est használták a RAF és a Royal Navy alakulatai. A Partvédelmi Parancsnokság számára tervezett fegyveres felderítő és könnyű támogató, D.H.89M jelzésű változat csak a prototípus stádiumig jutott, sorozatgyártásra nem került. A háború után a megmaradt katonai példányok nagy része - némi átalakítást követően - megkapta a polgári légiközlekedési engedélyt, és mint regionális utasszállító üzemelt tovább.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Hossz: 10,36 m

  • Magasság: 3,12 m

  • Fesztávolság: 14,63 m

  • Szerkezeti tömeg: 1970 kg

  • Felszálló tömeg: 2495 kg

  • Személyzet: 2 fő + 9 utas

  • Fegyverzet: eredetileg nincs

  • Motor: két darab 203 LE-s (149 kW) De Havilland Gipsy Six

  • Hatótáv: 917 km

  • Teljesítmény: max. sebessége 253 km/h; csúcsmagasság 5090 m

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább