„Embertartalékaink kiapadhatatlanok!" - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Gátrobbantók (Avro Lancaster)

Avro Lancaster

A gép prototípusa 1941-ben készült el, és rövid idő alatt olyan tulajdonságokat mutatott, hogy még abban az évben megindulhatott a sorozatgyártás. Az Avro Lancaster a sikertelen kétmotoros Manchester négymotoros változataként jött létre. A Lancesterek több mint 156 000 bevetést hajtottak végre a világháború alatt. A típus egyik legismertebb bevetése a 617-es „Gátrobbantó” bombázószázadnak a Ruhr gátjai ellen végrehajtott 1943. május 16–17-ei bevetése, illetve a Tirpitz csatahajó elsüllyesztése. Sikerét bizonyítja, hogy a ledobott bombateherhez viszonyítva a legkisebb veszteségeket szenvedte el. A típusból közel 7400 darabot gyártottak.

avro_lancaster800
Avro Lancaster

A brit Légügyi Minisztérium már a háború előtt is stratégiai célpontként tartotta számon a német iparvidékeket, s ezeken belül a gátakat, amiknek az elektromos áram termelésében nélkülözhetetlen szerepe volt. De 1940-ben a RAF-nak még mindig csak kis teljesítményű bombái voltak, az iparvidék, mint a német acélfeldolgozás fellegvára, állandó vízhiányban szenvedett. 1 tonna acél előállításához 150 tonna vízre volt szükségük, ezért célpontként a Ruhr-vidék három nagy völgyzáró gátját jelölték ki, a Möhne, az Eder, és a Sorpe folyókon. A támadást 1943 májusára tervezték, amikor a tározók teljesen fel vannak töltve, vízszintjük a legmagasabb.

dr_barnes_wallis
Dr. Barnes Wallis

Dr. Barnes Wallis mérnök (a gátrobbantó bomba feltalálója) az 1932-ben kiadott dr. Fink tervezőmérnök által kiadott konstrukciós tervek alapján, stratégiai tervet készít a gát lerombolására. A Brit hadvezetés lehetőséget lát a kivitelezésre, ezért finanszírozza a munkálatokat. Wallis elhatározta, egy új 450 Kg-os bomba létrehozását, melyet a cél közvetlen közelébe juttatva meg lehet semmisíteni nagyméretű, erősen megépített célpontokat is. Hosszú kísérletezés, és a bürokráciával vívott csatározások után, 1942 december 4.-én került sor az első bombák célba juttatására. Az első sikertelen kísérletek után ( a bomba a felszínen való pattogás közben darabokra szakad), megalkotja a vízfelszínen „ugráló“ bombát, amivel már sikeresen végrehajtható a feladat.

ugraloomba.jpg
Az ugrálóbomba
 

A Lancaster bombázókat három csoportra osztották. Az 1. alakulat feladata a Möhne-gát, majd bombával még rendelkező tagjai számára az Eder-gát támadása volt. A 2. alakulatnak a Sorpe-gátat kellett elpusztítania. A 3. csoport mozgó tartalékként szolgált, két órával később indult, és – a helyzettől függően – a fő célpontokat támadta volna vagy kisebb gátakat (Schwelm, Ennepe és Diemel).

A feladat eredményei:

  • Möhne gát: átszakadt;

  • Eder gát: átszakadt;

  • Scorpe gát: sikertelen támadás.

mohne_dam_breached
Az átszakadt Möhne-gát

 

Írta: GIXeRCool

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább