„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Bristol Beaufighter éjszakai vadászgép

beau
 
A Beaufighter Mk VI 1939 júliusában repült először, nehézvadászként, erősebb motorokkal és rövidebb törzzsel. 1942-ben jelent meg, három változatban, szárnyára nyolc 27 kg-os rakétát lehetett szerelni. Beaufighter Mk X-et hajók elleni támadásra fejlesztették ki; a Hercules XVII motorokat inkább alacsony, mint közepes repülési magasságra állították be. A repülőgép "gyűszű" orrába a vízfelületet pásztázó radart szereltek, fent a törzsön a géppuskatorony jó védelmet nyújtott. A szárnyak alá bomba- és rakétaterhet, vagy a törzs aljára torpedóterhet lehetett függeszteni. A nagyobb farokfelületekkel a gép még súlyos támadó fegyverzettel is fordulékonyabb volt. 1944-től mind Európában, mind a Távol-Keleten a britek hajók elleni támadásainak leghatékonyabb fegyvere lett.

További Beaufighter Mk XIC csak abban különbözött a Mk X- esektől, hogy nem voltak alkalmasak torpedóvetésre. A Királyi Ausztrál Légierő kezdettől érdeklődött a gépek iránt. A meg- bízható két motor, a nagy tűzerő és a típus jó jellemzői (különösen a nagy hatótáv) miatt hasznos lehetett volna a japán támadással fenyegetett, kietlen, északi partvidéken, ahol csak kevés, egymástól távol eső repülőtér volt.

Az Mk X típust Ausztráliában Beaufighter TF. Mk 21 típusjellel gyártották, Hercules XVIII motorokkal, elhagyták a gépről a torpedórögzítő pontokat, a radart, és a függőleges vezérsík felső lekerekítését; módosították a szárnyakat is, négy 0,5 hüvelykes géppuska beépítéséhez és az orrban kialakították a Sperry robotpilóta helyét, bár csak ritkán építették be. A 364 darabos széria első gépe 1944 májusában emelkedett először levegőbe.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 12,74 m

  • Magasság: 4,85 m

  • Fesztávolság: 17,63 m

  • Hatótáv: 2480 km

  • Személyzet: 3 fő

  • Csúcsmagasság: 7705 m

  • Szerkezeti tömeg: 6622 kg

  • Felszálló tömeg: 9798 kg

  • Csúcssebesség: 536 km/h

  • Fegyverzet: négy 20 mm-es, mereven beépített gépágyú az orr alján és hat 0,303 hüvelykes, mereven beépített géppuska a szárnyban (kettő a bal, négy a jobb szárnyban)

  • Motor: két 1635 LE-s Bristol Hercules, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább