„A történelmet a győztesek írják.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

North American P-51 'Mustang' vadászgép

p-51_donna_640
 
A háború során bevetésre kerülő távolsági bombázók nagyon sebezhetőek voltak, ezért az angol Királyi Légierő (RAF) nagy mennyiségű vadonatúj harci gépet rendelt az Észak-amerikai Repülőgépgyártól amelyben a legújabb tervezési módszerek egyesültek a modern technológiával. Az amerikai cég 117 napos rekordidő alatt hozta ki a legendás gép prototípusát Edgard Smood új gépe a P-51 jelzést kapta. A RAF 1941 végén vette át az első gépeket, melyek Angliában kapták a Mustang nevet. Gyönyörű, áramvonalas gép volt, de Ellison motorja gondot okozott: ötezer méteres magasság felett nem vette fel a versenyt a német vadászgépekkel. Egy kis többletre volt szükség, amit az angoloktól meg is kapott. Ronald Harcer; a Rolls-Royce berepülőpilótája egy dugóhúzógyakorlat után azzal a javaslattal állt elő, hogy a Mustangba szereljenek be egy RR Merlin motort. Az eredmény megdöbbentő volt. A gép ezek után kétszer gyorsabb emelkedésre volt képes, magasabbra repült és kevesebb üzemanyagot használt. Ráadásul eldobható póttartályokkal szerelték fel, aminek eredményeként annyi időt tölthetett a levegőben, hogy Angliából indulva nemcsak teljesíthette az oda-vissza több mint 2200 km-es németországi küldetését, hanem a bombázók kísérete mellett szabad vadászatra is lehetősége nyílott. 1942-re aztán kialakult az európai hadszíntéren közismert ezüstszínű, buborék fülketetejű gép teljes "image"-e. A Mustang P-51D legfontosabb feladata az volt, hogy a 8. Légiflotta kötelékében a mélyen fekvő németországi célpontok fölé kísérje az amerikai bombázókat és az út folyamán azokat oltalmazza. Erre a korábban elképzelhetetlen funkcióra a Mustang-ot különösen nagy harci hatótávolsága, és az összes német vadászt meghaladó motorteljesítménye predesztinálta. A II. világháború után a gép 55 országban futott be karriert, kéttörzsű változata (Twin Mustang) a koreai háborúban is harcolt. Az Old Timer repülőbemutatók nagy sztárja ma is Amerika-szerte, sőt 1968 és 75 között gyűjtők és más magánszemélyek számára újragyártották. A háborús időszak össztermelése 15.586 db volt.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 9,82 m

  • Magasság: 4,16 m

  • Fesztávolság: 11,28 m

  • Hatótáv: 3855 km

  • Személyzet: 1 fő

  • Csúcsmagasság: 12 770 m

  • Szerkezeti tömeg: 3450 kg

  • Felszálló tömeg: 5260 kg

  • Csúcssebesség: 698 km/h

  • Fegyverzet: 6 db 12,7 mm-es Browning MG 53-2 géppuska, 2 db 226 kg-os vagy 2 db 454 kg-os bomba, vagy 6 db 12,7 mm-es rakéta

  • Hajtómű: Rolls-Royce Packard-Merlin V-1650, 1695 LE

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább