„Ennyire még soha nem álltak úgy a dolgok a történelem során, mint most." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

M24 'Chaffee' könnyű harckocsi

m24_chaffee-1
Az M3-as és M5-ös könnyűharckocsik megbízható, flexibilis és jó taktikai tulajdonságokkal rendelkező tankok voltak. De a könnyű harckocsikategória a II. világháború vége felé már nem játszott meghatározó szerepet a páncélos egységek összecsapásaiban. A technika fejlődése lassan összemosta a három (könnyű, közepes, nehéz) kategóriát, és egy univerzális csataharckocsi (MBT- Main Battle Tank) kialakulásához vezetett. A világ első MBT-i a szovjet T-34/85-ös, és a német Panzerkampwagen V Panther voltak. Szovjet szakértők ismerték fel elsőnek azt, hogy a gyors, erősen páncélozott univerzális harckocsi lassan kiszorítja a könnyű és nehézharckocsikat a csatamezőről, ezért leginkább ezt a harckocsiosztályt fejlesztették. Az amerikaiak ezzel szemben még a háború vége felé is a harmincas években elterjedt felosztásnak a a hívei voltak, és még az M5-ös után is további könnyűharckocsi fejlesztésébe fogtak - így keletkezett az M24 Chaffee könnyűharckocsi, amelyet amerikai források a II. világháború legjobb könnyűharckocsijának tartanak. Az M24 fejlesztése 1943 áprilisában indult. Tervezett súlya 16 000 kg körül mozgott, ez végül a kész járműnél 18 371 kg-ra növekedett. A motor és a sebességváltó teljes egészében az M5-tól, a futómű az M18 Hellcat harckocsivadásztól lett átvéve - 5 db nagy jarókerékből állt, amelyek torziós rudakkal voltak felfüggesztve. A harckocsi terveit a General Motors szakértői csoportja készítette el, majd rövidesen elkészültek a prototípusok is, amelyek a tesztek folyamán annyira elnyerték a hadsereg tetszését, hogy még a széles körű tesztek (full service trials) megkezdése előtt 1 000 db - ot rendeltek belőle. Az M24-est 1944 júliusában rendszeresítették, a hadsereg összesen 5 000 darabot rendelt belőle, ebből 4070-et a hadiipar 1945 júniusáig le is szállított. Angol és amerikai források szerint a tank "taktikailag nagyon sikeres volt" - ez bizonyos mértékig igaz, hiszen a M24 Chaffee tényleg jó és megbízható harci gép volt. De ne felejtsük el, hogy 1945-ben egy hasonló osztályú harckocsinak, minden technikai nagyszerűsége ellenére már nem volt mit keresnie a harcmezőn; csak a közepes és nehéz harckocsikat támogató, vagy tisztogató hadműveleteket végző egységeknél érvényesülhetett.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,46 m

  • Szélesség: 2,97 m

  • Magasság: 2,49 m

  • Súly: 18 360 kg

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 75 mm-es ágyú, 1 db 12,7 mm-es és 2 db 7,62 mm-es géppuska, 1db 51 mm-es ködgránátvető

  • Motor: 2x110 LE összteljesítményű Cadillac Model 44T24 V-8 benzinmotor

  • Sebesség: 57 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 151 km

  • Páncélzat: 12-38 mm

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább