„Csak azért írtam alá, mert úgy gondoltam, hogy az idős gentleman kiváncsi az aláírásomra.” - Adolf Hitler

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado E.381 parazita vadászgép

 A honi légvédelem fogyatkozó sikereire, és az egyre súlyosbodó nyersanyaghiányra való tekintettel 1944 nyarán az RLM pályázatot írt ki egy, Walter HWK 509-es rakétahajtóművel üzemelő, könnyen, gyorsan és csekély nyersanyagigénnyel gyártható elfogóvadászra. A pályázaton több más repülőgépgyártó vállalat mellett az Arado is nevezett, az E.381 jelzéssel ellátott típussal.

800px-Arado E.381 II en.svg

Az E.381 tervezésénél a mérnökök az előállítás leegyszerűsítésének adták a legmagasabb prioritást. A gép nyersanyagigénye 670 kg acélt, 120 kg fát, és 40 kg könnyűfémet tett ki, ebből megközelítőleg 600 munkaóra alatt készült el a harcra kész szerkezet. A géptörzset gyakorlatilag egy páncélozott acélcső alkotta. Az egyenes szárnyak a törzshöz középen csatlakoztak, a H-elrendezésű hátsó vezérsíkok pedig a törzs hátsó, vékonyabb nyúlványán. Ez alatt a rakétahajtómű fúvókája helyezkedett el. A hajtómű előtt a T-Stoff (80 % hidrogén-peroxid (H2O2) és 20 % 8-hidroxikinolin elegye) tartálya kapott helyet, a C-Stoffot (57 % metilalkohol, 30 % hidrazin-hidrát (N2H4 · H2O) és 13 % víz, valamint réz-cianid katalizátor) három, a pilóta lábánál lévő tartály tartalmazta.

Arado-Ar-E381
Az E.381-et az angolszász nehézbombázók elleni harcra szánták, de a konstrukció kis méretei miatt a fegyverzet számára nem sok hely állt rendelkezésre. Az első két változaton egy 30 mm-es MK 108-as gépágyú került a törzs fölött rögzítésre, először 60, majd mindössze 45 lőszerrel. A harmadik variáns fegyverzetét a szárnyak alá szerelt 6 db RZ65, illetve RZ73 típusú nem irányított rakéták alkották.

A pilóta a géptörzs elejében, fekve foglalt helyet, meglehetősen szűkösen, hiszen a könyöke is csak a megfelelő helyen kialakított dudoroknak köszönhetően fért el. A kabin elejét egy 140 mm-es páncélüvegből készült félgömb alkotta, mely a hely szűkössége miatt nem biztosított túl jó kilátást. A beszállónyílás az első két változat esetében a törzs tetejére, a harmadik esetén annak jobb oldalára került, ám a nagy sebesség ezek vészhelyzet esetén történő használatát, egyúttal a gép elhagyását lehetetlenné tette, ami az erősen oxidáló hatású T-Stoff és a jól égő C-Stoff, valamint a gyakran meghibásodó HWK 509 hajtómú előtt fekvő pilótát kifejezetten nyugtalaníthatta.

e381-1
A kisméretű sárkányszerkezet a szállítható üzemanyag-mennyiség korlátozódását is maga után vonta. Mivel így a bevetési magasság elérése is problémásnak mutatkozott, ezért az E.381-at egy hordozó repülőgép vitte fel a bombázók repülési magasságába. Az Arado erre a célra egy saját típust, az Ar 234 C variánsát ajánlotta. Az E.381-et a géptörzs alá függesztették. A hordozó biztosította a parazita vadászgép áramellátását, fűtését és kommunikációját. Egy belső telefonvonalon keresztül a két pilóta egyeztethette a tervezett manővereket, hogy a kis gép irányítófelületeinek esetleges eltérő állása ne okozzon problémát.

e381-2
A hordozó a vadászgépet 1000 méterrel az ellenséges kötelék felett engedte el. Az E.381 nagy sebességű (820 km/h) zuhanásban áttört a kísérővadászok között, majd végrehajtotta az első támadást. Ez után a pilóta beindította a rakétahajtóművet, és 900 km/h-ra gyorsulva megkezte a következő rácsapást. Az üzemanyag elfogytával a gép siklórepülve szállt le. A csúszótalpra történő landolást fékezőernyő segítette. A kis gépet könnyen szét lehetett bontani szárnyakra, törzsre és farokrészre, ezeket az elemeket pedig kézi erővel is fel lehetett rakni egy teherautóra, hogy az a rendeltetési helyükre szállítsa őket.

e381-3
Bár az E.381 minden tekintetben megfelelt az RLM által támasztott elvárásoknak, a pályázatot törölték, és (részben Himmler nyomására) a helyből felszálló Bachem Ba 349 került volna sorozatgyártásra. Az E.381 és a projekt többi parazita vadászgépe így sosem került bevetésre, hogy bizonyítsa vagy cáfolja a koncepció életképességét, és megvédje a Reich bombatölcsérekben egyre gazdagabb földjét a szövetséges bombázóktól.

Technikai adatok:

  • Megnevezés:
E.381 I. E.381 II. E. E. 381 III.
  • Hossz:
4,69 m 4, 95 m 5,7 m
  • Magasság:
1,29 m 1,15 m 1,51 m
  • Szárnyfesztávolság:
4,43 m 5 m 5,05 m
  • Tömeg:
1200 kg 1265 kg 1500 kg
  • Végsebesség:
900 km/h 885 km/h 895 km/h
  • Fegyverzet:                                                                              I. és II.: - 1 db 30 mm-es MK 108 gépágyú 60, ill. 45 lőszerrel
  • Hajtómű:                                                                                  1 db Walther HWK 109-509 rakétahajtómű 19,6 kN-os maximális tolóerővel

 

Írta: Benkő Csaba

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább