Születése:
1940 nyarán az OKH ismertette kérését a Messerschmitt vállalat mérnökeivel, miszerint egy olyan vitorlázó gép terveire lenne szükségük, amely képes 22 tonna terhet vagy 120 felfegyverzett katonát szállítani. 1941 végére elkészültek a tervek. A gép nettó tömege meghaladta a 12 tonnát, a fesztávolsága pedig elérte az 55 métert.
A harcoló Me 321:
A Messerschmitt 321 rendkívül körülményes gép volt, mert az OKH figyelmen kívül hagyott pár apróságot.A gép vontatásához minimum egy olyan gépre volt szükség, mely 4 darab motorral rendelkezett. Általában két darab Bf 110-es rombolót építettek össze a vontatáshoz, plusz az Me-321-et startrakétákkal is ellátták a könnyebb felszállás érdekében.
A Bf 110-es gépek azonban küszködtek a felszállásnál, ebből kifolyólag a motorjaik a legtöbb esetben leálltak. Ezért az OKH sürgősen megoldást akart a hiba kiküszöbölésére. Így a Bf 110-es gépek helyére Heinkel-11 Zwilling gépeket állítottak.
Mivel azonban a vontatás így is elég kockázatos volt, mert a vontató kötelek összeakadtak, később inkább motort szereltek a Me-321-re. Így alakult ki az Me-323. A harcok során ezeket a gépeket nagy felületük és igen lassú végsebességük miatt az ellenséges vadász alakulatok levadászták, a háborút egyetlen gép sem vészelte át.
TECHNIKAI ADATOK
-
Törzshossz: 28,15 méter
-
Szárnyfesztávolság: 55 méter
-
Magasság: 10,15 méter
-
Tömeg: 12400 kg
-
Legnagyobb felszálló tömeg: 34400 kg
-
Vontatási sebesség: 160 km/h
-
Gépszemélyzet: 2 fő
-
Fegyverzet (önvédelmi): 4 darab 7,92 milliméteres MG-15 géppuska
-
Átadott gépek száma: 330 darab
Írta: Seres Szilárd