„Hírnév, kincs, dicsőség nem adhat földi boldogságot, önmagunkban kell azt keresnünk, a szív nyugalmában s az erkölcs tiszta érzet ártatlan örömeiben." - Horthy Miklós

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Fieseler Fi 98 zuhanóbombázó prototípus

1934. február 11-én a német Birodalmi Légügyi Minisztérium (Reichsluftfahrtministerium - RLM) pályázatot hirdetett egy alacsonytámadó és zuhanóbombázó feladatokra is egyaránt alkalmas repülőgép tervezésére. Az RLM felhívására végül három repülőgépgyár jelentkezett: a Fieseler cég a Fi 98-al, a Blohm und Voss vállalat a Ha 137-el, míg a Henschel a Hs 123 modellel nevezett be. A döntéshozók egyöntetű véleménye alapján később ezek közül a Hs 123-as került ki győztesen. (Ugyanakkor - ettől a kiírástól teljesen függetlenül - már folyamatban volt egy nehéz kétüléses zuhanóbombázó tervezése is, melyre az Arado Ar 81 mellett, a Heinkel He 118-as és a Junkers Ju 87-es típusokat jelölték. Utóbb, mint az ma már közismert a Ju 87-es „Stuka" nyerte meg ezt a versengést. Ezt azért fontos kihangsúlyozni, mivel általában még a II. világháborús szakirodalom is gyakran összekeveri, vagy összemossa a kettő pályázatot!)

fieseler_fi_98

Az RLM kiírására tehát, a Fi 98-as tervezettel a kasseli székhelyű Fieseler Flugzeugbau (később lett: Gerhard Fieseler Werke GmbH repülőgépgyár) jelentkezett. Ez a gép egy rendkívül erős szerkezetű, fémépítésű, merev futóműves, kétfedelű zuhanóbombázó volt. Ezen kívül a modell külön érdekessége volt, hogy a vízszintes vezérsík is kettőzött, azaz „duplafedelű" kialakítást kapott. A Fi 98-as valójában egy merevített szárnyú konstrukció volt, amely szerkezeti megoldás azonban az 1930-as évek végére a modern repülőgép építésben gyorsan elavulttá vált.

Bár a Fi 98-nak kezdetben három prototípusát is megrendeltek, végül mégis csak egy példánya épült meg, mivel időközben a rivális Hs 123-as rendszeresítése mellett foglaltak állást az RLM szakemberei. Így a Fieseler egyetlen mintapéldányát egy BMW-Bramo 322 H-2 motorral szerelték fel. A Fi 98 prototípusa 1935. július 16-án a Kassel-Waldau-i repülőtérről emelkedett először a levegőbe. A repülési eredmények azonban messze elmaradtak az elvárt követelményektől. Jóllehet a Fi 98 projektet 1936-ban végleg leállították, mégis a prototípust ezen túl is, egészen 1945-ig használták a Luftwaffe szolgálatában.

A Fieseler Fi 98 zuhanóbombázó műszaki adatai:

  • Gyártó: Fieseler Flugzeugbau

  • Típus: könnyű zuhanóbombázó

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 1 db 650 LE-s (485 kW-os) BMW-Bramo 322 H-2 típusú 9-hengeres, léghűtéses csillagmotor

  • Fesztávolság: 11,50 m

  • Hosszúság: 7,40 m

  • Magasság: 3 m

  • Szárnyfelület: 25,50 m²

  • Üres tömeg: 1450 kg

  • Teljes feltöltött tömeg: 2160 kg

  • Szárnyterhelés: 85 kg/m²

  • Max. sebesség: 295 km/h 2000 m magasságban

  • Utazósebesség: 269 km/h

  • Leszálló sebessége: 95 km/h

  • Kezdeti emelkedőképesség: 9 m/s

  • Csúcsmagasság: 9000 m

  • Szolgálati magasság: 2000 m

  • Hatótávolság: 470 km

 
 

Felhasznált irodalom:

Heinz J. Nowarra: Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945, Bernard & Graeffe Verlag, Koblenz 1993.

Dieter Herwig & Heinz Rode: Luftwaffe Secret Projects - Ground Attack & Special Purpose Aircraft, Midland Publishing, 2004.

http://de.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_98

 

Írta: Kiss Kálmán

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább