„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Messerschmitt P.1101 léglökéses repülőgép

me-1101
A gép első változatának a terveit a Messerschmitt iroda mérnöke, Hans Hornung mindössze kilenc nap alatt alkotta meg. A rövid és széles géptörzs orrát két beömlőnyílás fogta közre, amelyek a törzs hátsó részében helyett kapott He S 011 gázturbina megfelelő táplálásáról gondoskodtak. A vadász fegyverzetét az orr alsó részében elhelyezett MK 108 gépágyúk alkották, de a gép képes volt ezen kívül még egy 500 kilós bomba szállítására is. Az orrfutóval szerelt Me P.1101 terveit a további fejlesztések során jelentősen átalakították. A program második lépcsője 1944. augusztus 30-án startolt: a továbbfejlesztett példány elődjénél vékonyabb és karcsúbb volt, a mérnökök az aerodinamikai tulajdonságok javítása mellett főleg az alkalmazható fegyverek arzenáljának a bővítésre helyezték a hangsúlyt. A Me P.1101 L elődjeitől elsősorban Lorin típusú turbógázturbinájában és változtatható szárnyállásában különbözött, a vezérsíkokat a földön, még felszállás előtt lehetett volna a két előre meghatározott pozícióban rögzíteni. Miután a gép modelljén végzett szélcsatorna-kísérletek némileg ellentmondásos eredményekhez vezettek, a Messerschmitt iroda úgy döntött, hogy megépíti a prototípus első példányát, és elkezdik a berepüléseket.

1944 novemberében elkezdődött a gyártás előkészítése, amely a háborús helyzet és a nyersanyagszállítások miatt akadozva haladt. Az első berepülések időpontjaként az iroda 1945 júliusát jelölte ki. Április, 29-re, mikor az Oberammergauban található gyárat elfoglalták az amerikai csapatok, a prototípus már 80 százalékban készen állt. A Me P.1101 V1-et augusztus során az amerikai hadvezetés a Buffaloban található Bell Aircraft Company telepére szállíttatta, ahol átalakították a gép fegyverze- tét, és az eredeti hajtóművet egy Allison J35 típusra cserélték. A Bell cég számos berepülés hajtott végre az általuk továbbfejlesztett Me P.1101 V' vadásszal. A német konstrukció később az X-5 program, majd a koreai háború legjobb amerikai vadászgépének, az F-86-nak az alapját képezte. A világ egyik legérdekesebb prototípusa mélyen méltatlan véget ért: az '50-es évek elején az egyetlen létező példányt az amerikaiak múzeumi elhelyezés helyett egyszerűen az ócskavastelepre hajították.

TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: fesztáv 8,08 m; hossz 8,83 m

  • Súly: max. 4064 kg

  • Személyzet: 1 fő

  • Fegyverzet: két 30 mm-es MK 108 gépágyú és 500 kg bombateher

  • Hajtómű: egy 8,8 kN tolóerejű Jumo 004 B-1 sugárhajtómű (V1 prototípus)

  • Hatótávolság: 1500 km

  • Teljesítmény: max. sebessége 980 km/h

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább