„Egy ember halála tragédia. Millióké statisztika." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Toldi páncélvadász

 
 
Története:
1943-ban a Toldi harckocsik már egyáltalán nem feleltek meg a korszerű páncélosokkal szemben megfogalmazott alapkövetelményeknek, és mivel a váz 10t-nál nehezebb felépítményt nemigen bírt el, 1944-ben a Toldi vázára a német Marder sorozat mintájára egy páncélvadászt terveztek. A Toldi páncélvadász munkálatai 1944 elején kezdődtek meg a Ganz gyárban. A típusból egyetlen prototípus készült.
 
Felépítése:
A gyárban a szakemberek eltávolították az eredeti Toldi harckocsi tornyát, a helyére egy modern és erős 75mm-es páncéltörő löveget építettek be. A harckocsinak a Marderhez hasonlóan hátul és felül nyitott tüzelőállása volt, amit csupán vékony 5-13mm vastag lemezek védtek. A felépítmény igencsak magasra sikerült, ami tovább rontotta a páncélvadász taktikai értékét. A páncéltest hátuljára egy nagyméretű dobozt szereltek, amelyet lőszertárolásra és a súlypont kiegyenlítésére alkalmaztak. A Toldi többi komponense a rádiója, futóműve, motorja, erőátviteli rendszere változatlan maradt. A páncélvadász mozgatásáról a Büssing 155 LE-ős NAG, 8 hengeres 7913 köbcentis motorja gondoskodott, ami közúton maximum 50 km/h-ás sebességet biztosított neki.
 
 
Alkalmazása, jellemzői:
1944 elejére mire a páncélvadász elkészült már nem számított igazán korszerű fegyvernek. Ugyan 75mm-es lövege modernnek és erősnek számított magas felépítménye és gyenge páncélzata miatt nem lett volna a modern szovjet fegyverek méltó ellenfele. A prototípus tesztelésre is került, de sorozatgyártására vagy csapatszolgálatba állítására sosem került sor, - annak ellenére, hogy a Honvédség igényt tartott rá - erre kielégítő magyarázatot ad a gyárak túlterheltsége és a jelentős nyersanyaghiány.
 
Technikai adatok:
  • Hosszúság: 4,75m

  • Szélesség: 2,1 m

  • Magasság: 1,872 m

  • Súly: 9, 35t

  • Legénység: 3 fő

  • Fegyverzet: 1 db 75mm-es harckocsi ágyú, 1 db 8mm-es géppuska

  • Motor: Büssing NAG, 8 hengeres; 155 LE; 7913 köbcentis

  • Sebesség: 50 km/h

  • Hatótávolság: 190 km

  • Páncélzat: 5-35 mm

Forrás:
Kurt Rieder: Magyar fejlesztések a II. világháborúban
http://hu.wikipedia.org/wiki/42M_Toldi_II#A_Toldi_p.C3.A1nc.C3.A9lvad.C3.A1sz

Írta: Veres Marcell (marcell1995)

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább