A félelem árnyékában
A brit admiralitás fokozatosan szenvedett kisebb-nagyobb veszteségeket az Atlanti-óceánon. A német haditechnika, azonban sohasem látott újításokat ért el a tengeri hadszíntéren. A Bismarck elvesztése, bár megrázta a németeket, a tengeralattjárók sikerei mégis bíztató jeleket adtak Berlinnek. Winston Churchill 1942 decemberében egy teljesen elképzelhetetlen ötlettel állt elő. A brit flottának szüksége van egy olyan árnyék-hajóra, amely képes repülőgépek hordozására, így felügyelet alatt tudják tartani az óceánt, s a német tengeralattjárókat hamar bemérnék, majd megsemmisítenék. A terv első része repülőgép-hordozó – ez még megvalósítható, de hogyan tegyék láthatatlanná? Anglia ekkor vette fel a kapcsolatot amerikai kutatókkal, tudósokkal.
Képtelenségből képletek?
Az első tervekkel Geoffrey Pyke és J. D. Bernal állt elő, akik egy szellemhajót álmodtak meg. Pyke rájött arra, hogy az acél és a jég (megfelelő állapotban) közel azonos súlyú. Alumínium váz csökkentett használatával és az üvegesedés segítségével ki lehetne alakítani a hajó belsejét, így az terhelhető marad egy repülőgép felszállóval.
Elnevezés és további tervek
A „Habakkuk" elnevezést a bibliából vette (Habakuk próféta személyéről keveset tudunk, de feltehetőleg, mint Náhum ifjabb kortársa, Jeruzsálemben lépett fel és működött. A próféta „hivatásos" lehetett, mert amit hirdetett azt saját múltból vett példáival támasztotta alá [asszír birodalom bukása, babiloniak diadalmenete]. A próféta nem saját népét vádolja, Istentől kér magyarázatot, miért pusztítanak az asszírok? S kap is két ízben. A prófécia szerint az emberek meg fognak bűnhődni tetteikért, s majd Isten maga fog szembeszállni azokkal, akiket a vég beteljesülése előtt megevezett [kapzsik, kizsákmányolók, hatalmaskodók, bálványimádók] - de más források szerint Pyke elírta az akció nevét. Három változat került papírra. Az első – hogy a hajó szerkezete fából készül – elvetették. A második egy acélbetéttel kibélelt szerkezet, túl lassúnak bizonyult. A harmadik a második változat könnyített formája, s ezt próbálták kivitelezni. Fennállt viszont egy probléma. A hajó, hogy fog ellenállni a torpedóknak? A válasz sehogy. Egy torpedó elsüllyesztette volna a szellemhajót.
A másik gond, a jég hamar olvadásnak indulhatott, így állandó hűtésre lett volna szükség, de ezt még tetőzte az a tény is, hogy a jég könnyen átfordult a vízben a felülete miatt. A két tudós, azonban kikísérletezte a lecsiszolt jég vízben való siklását, így az állandó hűtés megoldásával a hajó nem borult volna föl. Jég és fa ötvözetéből megszületett szerkezet szíve, amit „pykrete" - re kereszteltek. Az első konkrét adatok szerint a hatalmas szerkezet 600m (2000ft) hosszú lett volna, és az állandó hűtés biztosításával a tömeg nem ingadozott volna, valamint a hajó vízkiszorítása 2.2 millió tonna lett volna. A kifutót 150 repülő tudta volna használni. A hajó tervezése azonban elakadt. 1944-ben már nem volt akkora igénye a szellemhajónak, valamint a költségek irreálisan naggyá halmozódtak (100 millió dollár). A hűtés rendszer biztosíthatatlansága, az acél hiány, az üzemanyag állátás korszerűtlensége miatt a tervet véglegesen félretették.
Megítélés
A „Habakkuk" megítélése igen vegyes. A korabeli kritikák azonban, majdnem egytől-egyig negatívak. Sir Charles Goodeve azt írja a hajó felemésztette volna Anglia teljes fakitermelését, így még a papír előállítására sem futotta volna. 40.000 tonna parafát vett volna igénybe a szigetelés. Szerinte a hajó maximum hat csomó sebességre lett volna képes, ha só folyamatosan marja a jeget, majd az acél vázat.
Még sem képtelenség?
2009. április 15-én a Mythbusters csapata, Jamie Hyneman és Adam Savage építettek egy kis csónakot a módosított Pyke tervek-alapján. Sikeresen átvitték a csónakot az alaszkai vizeken, 25 mérföld / órás (40 km / h) sebességgel. Megállapították azt is, hogy a fa-ötvözetes verzió, sokkal stabilabb lett volna, valamint a masszív ötvözet ellenállt volna egy bizonyos mértékig a lövéseknek.
A másik a BBC-program - Bang Goes The Theory is kísérletet tett 2010 szeptemberében a hajó elkészítésére. 5000 kg kendert fagyasztottak le, majd építettek a hajótestbe. A hajó sikeresen elindult Portsmouth kikötőjéből, de csekély idő alatt olvadásnak indult s egy órával a kikötő elhagyása után el is süllyedt.
Felhasznált forrás:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Habakkuk (2010)
Írta: Zeki