„Hírnév, kincs, dicsőség nem adhat földi boldogságot, önmagunkban kell azt keresnünk, a szív nyugalmában s az erkölcs tiszta érzet ártatlan örömeiben." - Horthy Miklós

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Pobeda sorhajó

A Pobedanak és testvérhajóinak a Pereszvjetnek és a Jabjanak a kor sorhajóinál gyengébb páncélzata és kisebb űrméretű tüzérsége volt. A Pobeda harcolt az 1904-1905-ös orosz-japán háborúban, akkor a Port-Artur-i flottához tartozott. 1904. április 13-án a Tigris-félsziget előtt japán cirkálókkal vívott harc közben komolyan megsérült, de ennek ellenére vissza tudott térni Port Arturba. Augusztus 10-én részt vett flottájának az öbölből való kitörésében, sikertelenül. Amikor a japán csapatok elfoglalták a Magas-hegyet, valamint az ott felállított 28 cm-es mozsárágyúkat, azokkal elkezdték lőni Port Artur kikőtőjében lévő hajókat. A Pobeda december 15-én 15 gránáttalálat során elsüllyedt. A háború után a japánok a hajót kiemelték és helyreállították. A volt Pobedát a japánok Suwo néven 1908-ban saját flottájukba sorolták be. Ezután a második világháború végéig raktárhajóként használták. Maradványait csak a világháború végén szétbontották. Egyik testvérhajója, a Pereszvjet 1904. december 7-én süllyedt el Port Arturba kikötőjében grátáttalálatok következtében. A japánok ezt is kiemelték és felújították, Sagami néven saját flottájukba sorolták fel. Az oroszok 1916-ban visszavásárolták, és ismét megkapta a Pereszvjet nevet. A hajó 1917. január 4-én Szuez közelében egy német tengeralattjáró által telepített aknán felrobbant.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Építés kezdete: 1898

  • Vízre bocsátás: 1900

  • Szolgálatba állítás: 1902

  • Vízkiszorítás: 12 674 t, maximum 14 900 t

  • Hosszúság: 132,7 m

  • Szélesség: 22 m

  • Merülés: 8, 3 m

  • Üzemanyag: szén, 2056 t illetve olaj, 120 t

  • Hatótáv: 10 000 tmf/10 csomó

  • Személyzet létszáma: 732 fő

  • Maximális páncélzat:

  • Vízvonal: 229 mm

  • Fedélzet:76 mm

  • Felépítmény: 254 mm

  • Lövegtorony: 254 mm

  • Épült: Baltic-gyár, Petrorgrád

  • Hajtómű: 3 db gőzgép, 30 db Beleville-kazán, 3 db hajócsavar

  • Teljesítmény: 14 500 LE (10 658 kW)

  • Maximális sebesség: 18 cs

  • Fegyverzet: 4 db 25,4 cm-es L/45 ágyú, 11 db 15,2 cm-es L/45 ágyú, 20 db 7,6 cm-es ágyú, 10 db 4,7 cm-es ágyú, 17 db 3,7 cm-es ágyú, 2 db géppuska, 6 db 45 cm-es-es torpedóvető cső

 

Forrás: Dr. Bak József, Dr. Csonkaréti Károly, Lévay Gábor, Sárhidai Gyula: Hadihajók. Zrínyi Katonai Kiadó Budapest, 1984.

Írta: Cserpakszabi
 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább