Nehézcirkáló. Az olasz nehézcirkáló sorozat utolsó tagja. Páncélvastagságát drasztikus mértékben lecsökkentették, de hajtóerejét 150 000 LE-re növelték- az elérhető legnagyobbra emelték. Az olasz nehézcirkálók egyik fontos védelmi tényezőjének a sebességet tartották. Ezzel ellentétben van a Zara-osztály, ahol a páncélvastagságot jelentősen növelték, de ez nagyon lelassította a hajót, a hajtómű teljesítménye sem volt nagy. A Bolzano a próbajáratokon elérte a 39 csomós sebességet, a 38 csomót pedig sikerült 8 órán keresztül tartania. Ezzel az eredményével a Bolzano nemcsak az olasz flotta, hanem a világ leggyorsabb hajója volt éveken keresztül.
1941. március 28-29-én részt vett a Matapan-fok mellett vívott győztes csatában. Az 1. csoportban volt a Trieste és a Trento, valamint másik három rombolóval. Másnap visszatértek Brindisibe, ott értesültek a második csoport katasztrófájáról. Az angol tengerészeti repülők a Pola-t megtorpedózták. A segítségére siető Fiumét és Zara-t az esti sötétségben olyannyira meglepték az angol rombolók és cirkálók, hogy nem tudták viszonozni a tüzet. A három cirkáló együtt hullámsírba merült.
A Bolzano 1943. szeptember 9-én önmagát süllyesztette el, nehogy a németek kezébe kerüljön.
Technikai adatok:
-
Építés kezdete: 1930
-
Vízre bocsátás: 1932
-
Szolgálatba állítás: 1933
-
Vízkiszorítás: 10 890
-
Hosszúság: 191, 1 méter
-
Szélesség: 20, 7 méter
-
Merülés: 5, 7 méter
-
Üzemanyag: nyersolaj, 3000 t
-
Hatótáv: 4500 tmf/16 csomó
-
Személyzet: 835 fő
-
Páncélvastagság: vízvonal: 70 mm, fedélzet: 51 mm, felépítmény: 76 mm, lövegtorony: 70 mm
-
Épült: Ansaldo-gyár, Genova
-
Hajtómű: 4 db Parsons-turbina, 4 db hajócsavar, 1 db kormánylapát
-
Teljesítmény: 150 000 LE (110 294 kW)
-
Sebesség: 39 csomó
-
Fegyverzet: 8 db 20, 3 cm L/52 ágyú, 16 db 10 cm L/47 légvédelmi ágyú, 7 db 3, 7 cm légvédelmi gépágyú, 8 db 1, 32 cm légvédelmi géppuska, 8 db 53, 3 cm torpedóvető-cső, 3 db repülőgép, 1 db katapult
Forrás: Dr. Bak József, Dr. Csonkréti Károly, Lévay Gábor, Sárhidai: Hadihajók típuskönyv, Zrínyi Katonai Kiadó, Budapest, 1984
Írta: cserpakszabi