„Egy ember halála tragédia. Millióké statisztika." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Bolzano nehézcirkáló

rys_bolzano.gif

Nehézcirkáló. Az olasz nehézcirkáló sorozat utolsó tagja. Páncélvastagságát drasztikus mértékben lecsökkentették, de hajtóerejét 150 000 LE-re növelték- az elérhető legnagyobbra emelték. Az olasz nehézcirkálók egyik fontos védelmi tényezőjének a sebességet tartották. Ezzel ellentétben van a Zara-osztály, ahol a páncélvastagságot jelentősen növelték, de ez nagyon lelassította a hajót, a hajtómű teljesítménye sem volt nagy. A Bolzano a próbajáratokon elérte a 39 csomós sebességet, a 38 csomót pedig sikerült 8 órán keresztül tartania. Ezzel az eredményével a Bolzano nemcsak az olasz flotta, hanem a világ leggyorsabb hajója volt éveken keresztül.

1941. március 28-29-én részt vett a Matapan-fok mellett vívott győztes csatában. Az 1. csoportban volt a Trieste és a Trento, valamint másik három rombolóval. Másnap visszatértek Brindisibe, ott értesültek a második csoport katasztrófájáról. Az angol tengerészeti repülők a Pola-t megtorpedózták. A segítségére siető Fiumét és Zara-t az esti sötétségben olyannyira meglepték az angol rombolók és cirkálók, hogy nem tudták viszonozni a tüzet. A három cirkáló együtt hullámsírba merült.

A Bolzano 1943. szeptember 9-én önmagát süllyesztette el, nehogy a németek kezébe kerüljön.

Technikai adatok:

  • Építés kezdete: 1930

  • Vízre bocsátás: 1932

  • Szolgálatba állítás: 1933

  • Vízkiszorítás: 10 890

  • Hosszúság: 191, 1 méter

  • Szélesség: 20, 7 méter

  • Merülés: 5, 7 méter

  • Üzemanyag: nyersolaj, 3000 t

  • Hatótáv: 4500 tmf/16 csomó

  • Személyzet: 835 fő

  • Páncélvastagság: vízvonal: 70 mm, fedélzet: 51 mm, felépítmény: 76 mm, lövegtorony: 70 mm

  • Épült: Ansaldo-gyár, Genova

  • Hajtómű: 4 db Parsons-turbina, 4 db hajócsavar, 1 db kormánylapát

  • Teljesítmény: 150 000 LE (110 294 kW)

  • Sebesség: 39 csomó

  • Fegyverzet: 8 db 20, 3 cm L/52 ágyú, 16 db 10 cm L/47 légvédelmi ágyú, 7 db 3, 7 cm légvédelmi gépágyú, 8 db 1, 32 cm légvédelmi géppuska, 8 db 53, 3 cm torpedóvető-cső, 3 db repülőgép, 1 db katapult

Forrás: Dr. Bak József, Dr. Csonkréti Károly, Lévay Gábor, Sárhidai: Hadihajók típuskönyv, Zrínyi Katonai Kiadó, Budapest, 1984

Írta: cserpakszabi

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább