„Hírnév, kincs, dicsőség nem adhat földi boldogságot, önmagunkban kell azt keresnünk, a szív nyugalmában s az erkölcs tiszta érzet ártatlan örömeiben." - Horthy Miklós

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Conte di Cavour csatahajó

cavour.jpg

Csatahajó. Benito Mussolini a két világháború között nagyszabású flottafejlesztést tűzött ki célul, mely során hajóit és tengeralattjáróit sikerült korszerűsíteni. Oka a „mare nostro”: Mussolini minden álma az volt, hogy helyreállítsa az ókori Róma egykori hírnevét, ennek megfelelően egykori területét is visszaszereznie, ezáltal a Földközi-tenger térségének korlátlan ura akart lenni. A szűkös anyagi lehetőségek miatt csak átépítésre kerülhetett sor. A fejlesztést a francia Dunkerque-osztály első egységének vízre bocsátása tette időszerűvé. Az olasz parlament eldöntötte: megindítják az átépítéseket. A Conte di Davour-osztály két tagját 1933-ban dokkokba irányították, és a hajógyárak megkezdték a korszerűsítést. A négy év múlva vízre bocsátott hajók külsőleg alig hasonlítottak az átépítés előtti állapotukra, csak a nevüket tartották meg.

A II. világháborúban nem volt lehetőségük megcsillogtatni hatalmas erejüket: a Cavourt 1940. november 12-én brit légitorpedó Tarentben elsüllyesztette. Kiemelése után nekiláttak a kijavításának, azonban 1945. február 15-én a kikötőben légitámadás miatt ismét elsüllyedt. Fő gyengesége a tűzvezető rendszer alacsony színvonala és az éjszakai harcra való alkalmatlansága volt. 1947-ben szétbontották.

Technikai adatok:

  • Átépítés kezdete: 1933

  • Vízre bocsátás: 1937

  • Szolgálatba állítás: 1938

  • Vízkiszorítás: 23 622 t

  • Hosszúság: 186 méter

  • Szélesség: 28 méter

  • Merülés: 9, 1 méter

  • Üzemanyag: nyersolaj, 2000 t

  • Hatótáv: 5370 tmf/12 csomó

  • Személyzet: 1040 fő

  • Páncélvastagság: vízvonal: 250 mm, fedélzet: 138 mm, felépítmény: 280 mm, lövegtorony: 280 mm

  • Épült: Cantieri Riun-gyár, Trieste

  • Hajtómű: 8 db Yarrow-kazán, 2 db Belluzo-turbina, 2 db hajócsavar

  • Teljesítmény: 75 000 LE (55 147 kW)

  • Sebesség: 27 csomó

  • Fegyverzet: 10 db 32 cm L/44 ágyú, 12 db 12 cm L/50 ágyú, 8 db 10 cm L/47 légvédelmi ágyú, 36 db 3, 7 cm ágyú és 2 cm géppuska, 2 db vízi repülőgép, 2 db katapult.

Írta: Cserpakszabi

Hirdetés

További cikkek

  • All
  • II. Világháború
  • Oszmán Birodalom
  • Semleges
  • Törökország
  • álláspont
A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább