„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Trieste cirkáló

 
Az első világháború után az egyik győztes, Olaszország 1923-ban kezdett bele a páncélozott hajók építésébe. A Washingtonban kötött megállapodás szerint a hajók – a Trieste és a Trento - névleg megfeleltek. 10 ezer tonnás vízkiszorításukkal átlagos cirkálótípust képviseltek. Építésükkor a gyorsaság növelésére törekedtek, ezért páncélzatuk vastagságát csökkentették, a hajtóerőt pedig fokozták. A két kémény közé eredetileg egy hangárt terveztek, de ezt elhagyták, és helyére katapultot helyeztek. A próbajáratokon a Trieste 36,5 csomós, a Trento 37,8 csomós csúcssebességgel 36 csomós átlagsebességet ért el. 1941. március 28-29-i matapan-foki csatában az olaszoknak sikerült felülkerekedni az angolok felett, a az angolok üldözéséből csak a kötelékparancsnok, Jachino tengernagy utasítására fordultak vissza. A Trento-t 1942. június 15-én az Ión-tengeren a brit Umbra tengeralattjáró elsüllyesztette, a Trieste heves tűzharc után, 1943. április 10-én Mardela előtt süllyedt el.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Építés kezdete: 1925

  • Vízre bocsátás: 1926

  • Szolgálatba állítás: 1930

  • Vízkiszorítás: 10 344 t, max. 11 000 t

  • Hosszúság: 190, 2 m

  • Szélesség: 20, 6 m

  • Merülés: 5, 7 m

  • Üzemanyag: nyersolaj

  • Hatótáv: 4200 tmf/16 csomó

  • Személyzet: 835 fő

  • Páncélvastagság: vízvonal: 76 mm, fedélzet: 51 mm, felépítmény: 76 mm, lövegtorony: 76 mm

  • Épült: Stabillimento Tecnico, Triestino

  • Hajtómű: turbina, 4 db hajócsavar, 1 db kormánylapát

  • Teljesítmény: 150 000 LE (110 294 kW)

  • Sebesség: 38, 0 csomó

  • Fegyverzet: 8 db 20, 23 cm-es L/53 ágyú, 12 db 10 cm-es L/47 ágyú, 2 db 7, 6 cm-es ágyú, 2 db 4 cm-es ágyú, 14 db géppuska, 8 db 53, 3 cm torpedóvető-cső

Forrás: Dr. Bak József, Dr. Csonkréti Károly, Lévay Gábor, Sárhidai: Hadihajók típuskönyv, Zrínyi Katonai Kiadó, 1984

 

Írta: cserpakszabi

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább