A Chitose építését 1934-ben, testvérhajója - a Chiyoda - építését pedig 1936-ban kezdték meg. 1938-ban mindkettő szolgálatba állt, mint Sea-plane Carrier. A midway-i csatavesztés után határozta el a Kaigun, hogy a veszteségek pótlására valamennyi átalakítható hajóból repülőgép-hordozót építenek. Így esett a választás az akkoriban már elavultnak tekinthető két repülőgép-szállító hajóra. Az átépítést 1942 őszén kezdték meg, a Chiyoda már 1943 őszén, a Citose csak 1944. január 1-jén állt ismét szolgálatba, de most már mint könnyű csapásmérő repülőgép-hordozó. A 11 190 tonna vízkiszorítású hajók 30 repülőgépet üzemeltettek, a 29 csomós sebességet vegyes dízelmotoros és gőzturbina-meghajtással érték el. Az ismertetett jellemzők mutatják, hogy hadrafoghatóságuk, hatékonyságuk nem volt kiváló. Az 1944 október végi Camp Enganó-i csatában pusztult el mindkettő.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Vízrebocsátás: 1936 (1942)
-
Vízkiszorítás: 11 190 t (üresen), 13 600 tonna (harckészen)
-
Méretek: hossz: 192,5 m - szélesség: 21,4 m - merülés: 7,6 m
-
Sebesség: 29 csomó
-
Személyzet: 967 fő
-
Hajtómű: 2 hajócsavar, gőzturbina és diesel meghajtás - 44 000 LE + 12 800 LE
-
Hatótávolság: 9 700 km
-
Fegyverzet: 8 db 127-mm-es (4×II-/40) löveg, 30 db 25 mm-es légvédelmi ágyú - 30 repülőgép
-
Páncélzat: nincs