„A történelmet a győztesek írják.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Hyuga csatahajó

Az osztály tagjai: az Ise és a Hyuga csatahajók voltak. Az első világháború alatt készültek, készítésük idején a világ legnagyobb csatahajóinak számítottak. Többszöri átalakításon estek át a két világháború között, így külsejük is erősen megváltozott: kétkéményes hajóból egykéményes lett, illetve a parancsnoki tornyát is kiszélesítették, légvédelmi ütegeinek számát is nagymértékben megnövelték.

Hyuga
battleship_carrier_Hyuga.jpg
 
1917. január 27-én bocsátották vízre, és 1918. áprilisára készült el. 1934 és 1936 között átépítették: megnövelték páncélzatát és torpedó-elhárító öblöket alakítottak ki a hajótesten. Részt vett a Midway-szigetek elleni támadásban. Az ütközetben sok japán repülőgép-hordozó süllyedt el, melynek következtében a Hyugát illetve osztályának más hajóit 1943-ban hordozó-csatahajóvá alakították át, 22 hidroplán befogadására alkalmas hangárt építettek rá. Mivel nem rendelkezett a repülőgépek azon tulajdonságával, nem volt le-és felszállópályája, így katapultokat szereltek fel. Így a 22 hidroplánt alig 20 perc leforgása alatt el lehetett indítani. A gépek bevetésük után a vízen landoltak és melléjük érve a csatahajó darujával felszedte és visszahelyezte a hangárba. Ezt nem sokáig alkalmazták pilóták és repülőgépek hiányában. Részt vett a Leyte-öbölbeli csatában, majd 1945. március 1-jén leszerelték, majd amerikai repülőgépek süllyesztették el Kure közelében július 24-én. 1952-ben emelték ki, és bontották szét.
 
Adatok:
  • Típus: csatahajó
  • Vízrebocsátás: 1917. január

  • Szolgálatba állítás: 1918

  • Hosszúság: 205, 74 méter

  • Árbocmagasság: 28, 65 méter

  • Merülés: 8, 83 méter

  • Vízkiszorítás: 31 760 t, maximum 37 084 t

  • Hajtómű: kazán és gőzturbina

  • Sebesség: 23 csomó

  • Páncélzat: Vízvonal: 304, 8 mm

  • Fedélzet: 76, 2 mm

  • Tornyok: 304, 8 mm

  • Fegyverzet: 12 db 25, 5 cm-es, 20 db 14 cm-es, 4 db 7,6 cm-es

  • Személyzet: 1360 fő

 
 
Forrás: Dr. Bak József, Dr. Csonkaréti Károly, Lévay Gábor, Sárhidai Gyula: Hadihajók. Zrínyi Katonai Kiadó Budapest, 1984., John Ward: Hadihajók Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen, 2001., John Ward: Hadihajók Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen, 2001.
 
 
Írta: Cserpák Szabolcs (cserpakszabi)
 
 

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább