„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Fuso csatahajó

fuso
 

1912-ben kezdték építeni a Fuso-t, amellyel a japán haditengerészet megerősítette világhatalmi pozícióját. Ez volt ugyanis az első modern csatahajó, amelyet japán gyárban kezdtek építeni. (A hajó névelődje még vértes hajó volt a XIX. század második felében, és a maga nemében szintén az első japán építésű egység - ahogy ők mondták: a japán flotta szülőanyja - , a névfolytonosság tehát nem véletlen, hanem hagyománytisztelet eredménye.) A Yamato-osztályú szuper-csatahajókat leszámítva a japán birodalmi haditengerészet legerősebb csatahajói a Fuso és testvérhajója, a Yamashiro lettek. Bár páncélzatuk gyengébb volt, mint a kortárs csatahajóké (eredetileg csatacirkálóknak tervezték volna őket), fegyverzetük és sebességük nagyobb volt a korabeli csatahajóknál (ez is a csatacirkáló-tervekre vezethető vissza). A két hajó eredetileg két kéménnyel készült, az első világháború felépítési elvei szerint, de a két világégés között átépítették őket. Ekkor került hátsó kéményük helyére egy felépítmény, és a japán csatahajók mind ekkor kapták a jellegzetes, később védjegyükké váló, pagoda-szerű elülső felépítményt is. A Fuso Midway-nél része volt Yamamoto admirális csapásmérő erejének, majd részt vett az Aleut-szigetek és a Leyte-öböl csatáiban is. Ez utóbbiban találkozott a végzettel: a Yamashiróval együtt ágyútűz és torpedók küldték a tenger fenekére.

TECHNIKAI ADATOK
  • Vízrebocsátás: 1913

  • Vízkiszorítás: 36 475 tonna

  • Méretek: hossz: 204,65 m - szélesség: 28,7 m - merülés: 8,7 m

  • Sebesség: 23 csomó

  • Személyzet: 1193 fő

  • Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 Brown-Curtis turbina - 78 000 LE

  • Hatótávolság: 14 400 km

  • Fegyverzet: 12 db 356 mm-es (14 h.), 16 db 152 mm-es (6 h.) löveg

  • Páncélzat: Övpáncél 102-305 mm, barbetták 204 mm, lövegtornyok 120-305 mm

Írta: Bársony Atilla (Atiraptor)

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább