„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Southampton osztály

A Southampton osztály könnyűcirkálóit azért tervezték, hogy szembe tudjanak szállni a japán Mogami osztály nehézcirkálóival. A hajógyár igazgatója azonban közölte: lehetetlen az előírt vízkiszorítás mellett 15 nehézágyúval felszerelni a hajókat. A vízkiszorítás pedig fontos szempont volt, mert a Londoni Flottaegyezmény előírásait be kellett tartani. Széles körben bírálták is brit cirkálókat, amiért csak 12 nehézlöveggel rendelkeztek. (Csak a háború után derült ki, hogy a Mogami osztály a bejegyzettnél jóval nehezebb volt, ezért lehetett 15 löveggel felszerelni őket, de a hamis adatszolgáltatás bevett japán gyakorlat volt akkoriban.)

A harci tapasztalatok azonban bebizonyították, hogy az osztály hajói több, mint megfelelő hatékonysággal rendelkeztek. Kiemelkedő volt a sérülésállóságuk, és a repülőgépekkel is eredményesen vehették fel a harcot erős légvédelmi fegyverzetük révén. A 10 hajóból három veszett el a háborúban, de egyik se hagyományos felszíni ütközetben.

A Southampton osztály három csoportban épült. Az első két csoport csak 300 tonnával tért el egymástól, a második csoport erősebb páncélzata miatt. A harmadik csoport (Belfast és Edinburgh) újabb 600 tonnával vált súlyosabbá, de ezek kissé hosszabbak is, és légvédelmi fegyverzetük is erősebb.

A cirkálóosztályt „Town”, vagyis „Város” osztálynak is nevezték, mivel minden egység egy-egy brit város után kapta a nevét. Ezt az elnevezést akkor változtatták meg Southampton osztályra, amikor az amerikai haditengerészet 50 rombolót adott át a briteknek, és ezek szintén Town-osztály néven futottak.

Műszaki adatok:

  • Vízkiszorítás: 10,000 tonna

  • Hossz: 187 m

  • Meghajtás: 4 csavar, 4 turbina, 80 ezer lóerő

  • Sebesség: 32 csomó

  • Páncélzat: 114 mm övpáncél, 50 mm fedélzet, tornyok: 25-63,5 mm, parancsnoki híd: 101 mm

  • Fegyverzet: 12 x 6 hüvelykes ágyú (4 x 3) , 12 x 4 hüvelykes légvédelmi löveg (6 x 2) , 16 x 2 fontos légvédelmi löveg (2x8) , 8 x 0.5 hüvelykes légvédelmi löveg (2 x 4) , 2 x 3 533 mm-es torpedóvető cső, 3 felderítő repülőgép.

  • Személyzet: 850 fő

Írta: dr. Bársony Atilla

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább