A Southampton osztály könnyűcirkálóit azért tervezték, hogy szembe tudjanak szállni a japán Mogami osztály nehézcirkálóival. A hajógyár igazgatója azonban közölte: lehetetlen az előírt vízkiszorítás mellett 15 nehézágyúval felszerelni a hajókat. A vízkiszorítás pedig fontos szempont volt, mert a Londoni Flottaegyezmény előírásait be kellett tartani. Széles körben bírálták is brit cirkálókat, amiért csak 12 nehézlöveggel rendelkeztek. (Csak a háború után derült ki, hogy a Mogami osztály a bejegyzettnél jóval nehezebb volt, ezért lehetett 15 löveggel felszerelni őket, de a hamis adatszolgáltatás bevett japán gyakorlat volt akkoriban.)
A harci tapasztalatok azonban bebizonyították, hogy az osztály hajói több, mint megfelelő hatékonysággal rendelkeztek. Kiemelkedő volt a sérülésállóságuk, és a repülőgépekkel is eredményesen vehették fel a harcot erős légvédelmi fegyverzetük révén. A 10 hajóból három veszett el a háborúban, de egyik se hagyományos felszíni ütközetben.
A Southampton osztály három csoportban épült. Az első két csoport csak 300 tonnával tért el egymástól, a második csoport erősebb páncélzata miatt. A harmadik csoport (Belfast és Edinburgh) újabb 600 tonnával vált súlyosabbá, de ezek kissé hosszabbak is, és légvédelmi fegyverzetük is erősebb.
A cirkálóosztályt „Town”, vagyis „Város” osztálynak is nevezték, mivel minden egység egy-egy brit város után kapta a nevét. Ezt az elnevezést akkor változtatták meg Southampton osztályra, amikor az amerikai haditengerészet 50 rombolót adott át a briteknek, és ezek szintén Town-osztály néven futottak.
Műszaki adatok:
-
Vízkiszorítás: 10,000 tonna
-
Hossz: 187 m
-
Meghajtás: 4 csavar, 4 turbina, 80 ezer lóerő
-
Sebesség: 32 csomó
-
Páncélzat: 114 mm övpáncél, 50 mm fedélzet, tornyok: 25-63,5 mm, parancsnoki híd: 101 mm
-
Fegyverzet: 12 x 6 hüvelykes ágyú (4 x 3) , 12 x 4 hüvelykes légvédelmi löveg (6 x 2) , 16 x 2 fontos légvédelmi löveg (2x8) , 8 x 0.5 hüvelykes légvédelmi löveg (2 x 4) , 2 x 3 533 mm-es torpedóvető cső, 3 felderítő repülőgép.
-
Személyzet: 850 fő
Írta: dr. Bársony Atilla