A szovjet hadseregben nagyobb bátorság kell a visszavonuláshoz, mint az előrenyomuláshoz." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Furious repülőgép-hordozó

A HMS Furioust 1916. augusztusában bocsátották vízre, és 1917. júniusra szerelték fel. Eredetileg egy könnyű csatacirkálónak készült, de egy hangár- és tat-repülőfedélzet beépítésével repülőgép-hordozóvá alakították át. A hajó elülső részét vízi repülőgépek tárolására alakították ki, elhagyva az egyik nehézlövegtorony beépítését. Az átépítést 1915. márciusban fejezték be. 1917. november és 1918. március között újra átalakították, második nehézlövegtornyát is átalakították. Az első világháború idején, 1918. július 19-én vezette Spowith Camel repülőgépeivel a torndeni német Zeppelin-bázis ellen, mely során két léghajót semmisített meg. 1921 és 1925 között ismét egy átalakításon vett részt: a teljes repülőfedélzet, illetve egy kisebb felépítmény került a hajóra. 1939-től 1942-ig a norvég partok előtt, az Atlanti-óceánon és a Földközi-tengeren szolgált. 1940-ben, Norvégia megszállásakor a Forious fedélzetéről szálltak fel a gépek, melyek próbálták megakadályozni a németeket. 1941-ben Máltát segítette az ostrom alatt hasonló módon. Repülőgépei 1942. novemberben részt vettek a nyugati szövetségesek északnyugat-afrikai partraszállásának támogatásában. Azután a Sarki-vizeken teljesített szolgálatot: a norvég part mentén lévő létesítményeket bombázták repülőgépei. Az Észak-Norvégiában állomásozó Tirpitz csatahajót többször is próbálták elsüllyeszteni gépei-sikertelenül. Az év végén tartalékállományba helyezték, a háború befejeződése után kiselejtezték, majd 1948-ban szétbontották.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Típusa: repülőgép-hordozó

  • Építés kezdete: 1915

  • Vízrebocsátás: 1916. augusztusa

  • Szolgálatba állítás: 1917

  • Vízkiszorítás: 23 165 t, max. 27 229 t

  • Hosszúság: 238, 57 m

  • Szélesség: 32 m

  • Merülés: 6, 6 m

  • Árbocmagasság: 27, 12 m

  • Üzemanyag: nyersolaj, 4000 t

  • Hatótáv: 3200 tmf/15 csomó

  • Személyzet: 1218 fő

  • Páncélzat: vízvonal: 76, 2 mm, fedélzet: 50, 8 mm, felépítmény: 254 mm

  • Épült: Armstrong-gyár, Newcastle

  • Hajtómű: 4 db Brown-Curtiss-turbina, 18 db Yarrow-kazán, 4 db hajócsavar

  • Teljesítmény: 94 000 LE (69 090 kW)

  • Max sebesség: 31, 5 csomó

  • Repülőgép: 48 darab

  • Fegyverzet: 10 db 14 cm-es L/50 ágyú, 12 db 10,2 cm L/45 légvédelmi ágyú, 4 db 407 cm-es légvédelmi ágyú, 24 db 4,0 cm-es légvédelmi ágyú

 
Forrás: John Ward: Hadihajók, Hajja és Fiai Kiadó, 2001
Dr. Bak József, Dr. Csonkréti Károly, Lévay Gábor, Sárhidai: Hadihajók típuskönyv, Zrínyi Katonai Kiadó, 1984

Írta: cserpakszabi

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább