„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Langley könnyű repülőgép-hordozó

langley

A USS Langley (CV-1) a világ első repülőgép-hordozója volt. A Jupiter nevű szénszállítóból alakították át, a nevét Samuel Pierpont Langley, egy korai amerikai aviátor után kapta. (Orwille Wright emiatt sokat csatázott az amerikai kormánnyal....) 1911-ben bocsátották vízre, mint szénszállítót. Átalakítása 1920-ban fejeződött be, ekkor kapta új nevét. 1922-ben állt szolgálatba. Ez év októberében szállt fel róla az első repülőgép, egy Vought VE-7. 1924-ben a Karib-tengeren folyt rajta az első hordozó-fedélzeti századok kiképzése. Több bemutató és kiállítás után csatlakozott a Csendes-óceáni Flottához. 1936-ben megkezdődött az átalakítása repülőgép-anyahajóvá. A rajta kiképzett pilóták a későbbi Lexington és Saratoga hordozók repülőseinek a magvát alkották.

Új minőségében a fülöp-szigeti Caviténél horgonyzott a II. világháború kitörésekor. A japán invázió elől Balikpapanba hajózott, majd innen Ausztráliába menekült tovább. Innen operált, tengeralattjáró-őrjáratok kiszolgálását végezte. 1942 február 27-én G4M „Betty" bombázók támadták meg, és harmadik hullám végül találatokat ért el, minek következtében a Langley gépházát elöntötte a víz, és a kormányszerkezete is tönkrement. Kora délután kiürítették a hajót, és kísérő rombolói kilenc ágyúlövéssel valamint két torpedóval elsüllyesztették.

TECHNIKAI ADATOK

  • Vízkiszorítás: 11,700

  • Hossz: 165.3 m

  • Szélesség: 19.9 m

  • Merülés: 5.77 m

  • Teljesítmény: 4,800 kW

  • Hajtómű: General Electric turbóelektromos motor, 3 kazán, 2 csavar.

  • Sebesség: 15,5 csomó (28.7 km/h)

  • Személyzet: 468 fő

  • Fegyverzet: 4 × 5 inches (130 mm)/51 cal ágyú

  • Páncélzat: 34 mm

Írta: Bársony Atilla

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább