„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Yokosuka MXY-7 Ohka 'Baka' rakéta

ohka
 
 
Gyártása 1944 szeptemberében indult meg. Ekkor a japán hadvezetés már elhatározta az öngyilkos kamikaze-bevetéseket. A légierő úgy döntött, hogy a kimustrált repülőgépek mellett egy olcsón és könnyen előállítható típust is fog ilyen célokra használni. A részben fából épült Ohka (Cseresznyevirág) a szövetségesektől a "Baka" nevet kapta, ami japánul "bolond"-ot jelent. Az 1200 kg-os robbanófej becsapódáskor viszont a vicces névvel ellentétben bizony súlyos károkat tudott okozni. Igaz, az elkészült 755 darabból csak kevés hajtott végre sikeres támadást. A tipikus bevetések során az Ohka-t egy G4M "Betty" bombázó szállította. Kb. 8200 m-en vált le a repülõgéprõl, ezután siklórepülésben haladt, a cél közelében pedig meredek zuhanórepülő fázis következett. A jármû kis mérete és nagy sebessége miatt az öngyilkos pilóták csak szórványosan értek el találatot.

TECHNIKAI ADATOK
 
  • Legénység: 1 fő

  • Hajtómű: 3 db Type 4 Mark I Model 20 rakétahajtómû ; össz. 800 kg tolóerõ

  • Sebesség: 927 km/h (a zuhanórepülés végén)

  • Fegyverzet: 1200 kg robbanóanyag az orrban

  • Súly: 440 kg (üresen) ; 2140 kg (harckészen)

  • Indítási magasság: 8200 m

  • Hatótávolság: 88 km

  • Fesztávolság: 5,00 m

  • Hossz: 6,07 m

  • Magasság: 1,20 m

Bővebben

Az Ohka (Baka vagy cseresznye virág) gyártása 1944 szeptemberében indult meg. Ekkor a japán hadvezetés, mivel más esélye már nem volt, elhatározta az öngyilkos kamikaze bevetéseket. A szövetségesek deklarálták ugyanis, hogy csak a feltétel nélküli kapitulációt, a teljes megadást fogadják el, amely a japánok számára egyenlő a halállal, sőt rosszabb annál is.

kikpz_ohka

A légierő úgy döntött, hogy a kimustrált repülőgépek mellett egy olcsón és könnyen előállítható típust is fog ilyen célokra használni, mely a V1-hez hasonlított. A részben fából épül Ohka a szövetségesektől a "Baka" nevet kapta, ami japánul "bolond"-ot jelent.

yoko_ohka1

Az 1200 kg-os robbanófej becsapódáskor viszont a vicces névvel ellentétben bizony súlyos károkat tudott okozni. Igaz, az elkészült 755 darabból csak kevés hajtott végre sikeres támadást.

Gyártása, felépítése és alkalmazása

Az Ohka tömegtermelésre született. A kívánalmaknak teljes mértékben megfelelt. Olcsón és nagy mennyiségben előállítható kamikaze repülőt alkottak. Terveit Mitsou Ota mérnök dolgozta ki. A szakember egy kisméretű, rakétahajtóművel ellátott villámgyors repülőgépet alkotott, mely elnyerte a hadvezetés tetszését. Maga a sárkányszerkezet 500 kilogrammot nyomott, az orrba szerelt robbanótöltet 1200 kilogramm maximálisan.

ohka_baka

Ez képes volt halálos sebet ejteni egy rombolón. Az első változata (Model-11) kis teljesítményű rakétahajtóművet kapott, amelynek jellegzetes, hármas elrendezésű fúvónyílása volt. Akár a 970 km/órás sebességet is elérte, így a szövetséges vadászok számára elfoghatatlannak bizonyult.

ohka-21

Azonban kis mérete és kiforratlan hajtóműve nagy távolságú bevetést nem tett lehetővé. Ezért egy hordozót alakítottak ki, amely a célpont előtt leválasztotta az Ohkát, siklórepüléssel közelítve meg a célpontot majd a rakétahajtómű begyújtása után meredek szögben zuhanjon rá a kiszemelt célpontra.

Kiképzés

Az Ohka kiképzése veszélyes volt, sokan már a kiképzésen meghaltak. Voltaképpen a szállítására használt bombázóról dobták le, ugyan úgy, mint az igazi bevetésen, viszont itt nem volt beszerelve a sugár hajtómű! A pilótának így vitorlázva kellett repülnie és sikeres leszállást elérni.

A Bevetés

A tipikus bevetések során az Ohkát egy G4M "Betty" bombázó szállította. Kb. 8200 m-en vált le a repülőgépről, ezután siklórepülésben haladt, a cél közelében, pedig meredek zuhanó repülő fázis következett. A jármű kis mérete és nagy sebessége miatt az öngyilkos pilóták csak szórványosan értek el találatot, mert a pilóta nem volt ehhez elég gyors.

g4m_type_1_attack_bomber_betty_launching_baka_g4m-101

Úgy tudjuk, hogy bár az Ohka kiváló fegyver lehetett, alig két hajót sikerült eredményként felmutatnia (elsüllyesztenie). Ma már úgy vélik a kutatók, hogy a „Baka" a mai szárnyas bombák robotrepülők, cirkáló rakéták másik őse lett.

Írta: Történelem p

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább