„A jelenlegi helyzetet számunkra adott lehetőségnek, nem pedig katasztrófának kell tekinteni." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Hispano-Suiza HS.404 gépágyú

A szövetségesek által széleskörűen alkalmazott gépágyú története a svájci Oerlikonnál kezdődik. A francia Hispano-Suiza gyár, amely az I. világháború alatt repülőgép-motorok gyártására jött létre, megvásárolta az Oerlikon FF gépágyú licencét. Azonban a gyártás megindulása után nem sokkal a két gyár között szabadalmi jogvita merült fel, ami véget vetett az együttműködésnek. Marc Birkigt, egy svájci tervező azonban, hogy mentse a menthetőt, tervezett egy új fegyvert.

Hispano_tervrajz.jpg
 
Az Oerlikon – hasonlóan minden háború előtti svájci fejlesztéshez - a cső hátrasiklásával, illetve ennek energiájával működött. Birkigt új terve gázelvételes rendszert vázolt fel. A különbség körülbelül olyan, mint a súlyzáras géppisztolyok és a gázelvételes gépkarabélyok közti eltérés. Az új gépágyú tűzgyorsasága így kb. egyharmadával felülmúlta az Oerlikon eredetiét.
 
A háború előtti francia vadászgépek már ezzel épültek, a motorban elhelyezett, légcsavartengelyen át tüzelő gépágyúk 60 lőszeres dobtárból kapták a muníciót. 1940-re sikerült kifejleszteni egy hevederes rendszert, de ennek megvalósulását Franciaország német megszállása megakadályozta. Azonban a háború kitörése után Nagy-Britannia hozzájutott a licenchez, így a fegyver gyártása nem szakadt meg.
 
Hispano_motor__gy__.jpg
 
Az angolok először a Westland Whirlwind kétmotoros vadászgépükbe, és a Bristol Beaufighterekbe építettek Hispano gépágyút. Ez a Hispano Mk.I jelzést kapta. Az Angliai Csata alatt kiderült, hogy a 8 db puska űrméretű gépfegyver hatékonysága elégtelen, sok német bombázó szitává lyuggatva ugyan, de haza tudott térni. Így kipróbálták a Hispano ágyúkat a Hurricane és Spitfire gépekben is. Itt a dobtár hajlamos volt az elakadásra manőverezés közben, így a Légügyi Minisztérium egyelőre 12 géppuskában határozta meg a közeljövő standard fegyverzetét.
Eközben viszont a Martin-Baker Aircraft Company (a háború után a NATO egyik fő katapultülés-beszállítója) kifejlesztett egy hevederes rendszert, ez azonban meg is valósult, és a Hispano Mk.II jelzést kapta. A Hurricane-ek innentől négy gépágyúval készültek, és a Spitfire trópusi verziói is. A nem trópusokra szánt Spitek megmaradtak két gépágyúnál, mivel a szárny külső szekciójában nem volt hely a fegyverek fűtőrendszere számára, így a külső ágyúk állandóan befagytak. Így a standard Spitfire-fegyverzet a két Hispano-gépágyú maradt, négy 7,7 mm-es vagy két darab 12,7 mm-es géppuska mellett. A későbbi brit gépek (Typhoon, Tempest) eleve ezt a gépágyút alapul véve lettek megtervezve is.
 
hispano_01.jpg
 
Az utolsó brit változat az MK.V volt, rövidebb csővel, ami teljesen befért a szárnyba, így kevésbé volt sebezhető mechanikai hibák és az időjárás által. Kisebb torkolati energiája lett ugyan, de a tűzgyorsaság növekedett. Ez a löveg a háború végi Tempest V fegyvere lett.
Mivel a brit gyártókapacitás nem volt elegendő, a licenc az USA-ba került, itt azonban előbb át kellett állni a 20 mm-es kaliberre. A leszálított M1-es jelzésű gépágyúk sokszor nem lőtték ki a töltényeket, az ütőszeg ugyanis nem kellő erővel működött. A brit MK.II vizsgálata alapján kezdték gyártani az M2 variánst, de a hiba még az ezt követő M3-asnál is megmaradt. Ez az oka annak, hogy az amerikai vadászgépek standard fegyverzete a .50-es Browning géppuska maradt.
Hispano___tengeralattj__r__n.jpg
 
A háború után jelent csak meg az M24 változat, ami az M3-as tökéletesítése volt, elektromos elsütéssel. Ez végre működött… A háború után a Hispano hamar eltűnt. A német Mauser MG 213 alapján tervezett forgótáras (revolver-)gépágyúk előnyben voltak, a brit ADEN és a francia DEFA már ezen az elven működnek. Ennek ellenére elmondható: a Hispano gépágyúk nagyban hozzájárultak a szövetségesek háborús erőfeszítéseihez. Légvédelmi célra is alkalmazták e lövegeket, például az M16 féllánctalpas légvédelmi jármű is 4 darab Hispano gépágyúval harcolt, de önálló an is felállítható volt a harctéren éppúgy, mint hajók fedélzetén.
 
Alkalmazó típusok:

Franciaország:
  • Bloch MB.152
  • Breguet 693
  • Dewoitine D.500
  • Dewoitine D.52n mb0
  • LeO 451
  • Morane-Saulnier M.S.406
  • Potez 631
Nagy-Britannia és Brit Nemzetközösség:
 
Hispano Mk. I
  • Gloster F.9/37—nem állt rendszerbe
  • Westland Whirlwind—Az első ágyús vadász a RAF-nál
  • Bristol Beaufighter
  • Blackburn Firebrand
  • Blackburn Firecrest
  • Bristol Beaufighter
  • CAC Boomerang
  • Consolidated Liberator GR I
  • de Havilland Mosquito
  • Douglas Boston III (Intruder)
  • Fairey Firefly
  • Gloster Meteor
  • Hawker Hurricane Mk IIC and IV
  • Hawker Tempest Mk V Srs I
  • Hawker Typhoon Mk IB
  • North American Mustang IA
  • Supermarine SpitfireMark V-től Mark 20-ig
  • Alouette III (South African Air Force)
  • Avro Lincoln
  • Avro Shackleton
  • Bristol Brigand
  • de Havilland Hornet & Sea Hornet
  • de Havilland Vampire
  • de Havilland Venom & Sea Venom
  • English Electric Canberra B.Mk.6 & B(I).Mk.8
  • Hawker Fury & Sea Fury
  • Hawker Sea Hawk
  • Hawker Tempest Mk V; 2. sorozattól
  • Martin-Baker MB 5—prototípus
  • Saunders-Roe SR.A/1
  • Supermarine Attacker
  • Supermarine Seafang
  • Supermarine Spiteful
  • Supermarine Spitfire—Mark 21-től
  • Westland Welkin
  • Westland Wyvern
USA:
 
M1
  • Bell P-39 – néhány korai modell és a RAF Bell Airacobra I
  • Lockheed P-38 Lightning – néhány korai modell és a RAF Lockheed Lightning I
M2
  • Bell P-400 (exportból visszamaradtP-39 Airacobra)
  • Boeing B-29 Superfortress
  • Douglas A-1 Skyraider
  • Douglas F3D Skyknight
  • Grumman F9F Panther
  • Grumman F-9 Cougar
  • Lockheed P-38 Lightning
  • Northrop P-61 Black Widow
  • Chance Vought F4U-1C Corsair
  • Douglas A2D Skyshark
M3
  • Chance Vought F4U-4B Corsair és a későbbi Corsair-ek
  • Chance Vought F6U Pirate
  • Chance Vought F7U Cutlass
  • Douglas A-3 Skywarrior
M24
  • Convair B-36
  • Boeing B-47 Stratojet
  • Douglas B-66 Destroyer
  • Northrop F-89C Scorpion
 
HS.404
  • Ikarus IK-2
  • Rogozarski IK-3
Svédország:
 
Hispano Mk. V
  • Saab J29 Tunnan
Argentína:
 
Hispano Mk. II
  • I.Ae. 24 Calquin

Technikai adatok:

  • Típus: egy csövű gépágyú
  • Kaliber: 20 × 110 mm
  • Működtetés: gázelvételes
  • Hossz csőszájfék nélkül: 232 cm
  • Hossz csőszájfékkel: 252 cm
  • Üres súly: 43 kg
  • Betöltött súly dobtárral: 68.7 kg
  • Elméleti tűzgyorsaság: 600–700 lőszer/perc
  • Torkolati sebesség: 840-880 m/s
  • Lőszertípusok: Tömör (Ball), Gyújtó (Incendiary), robbanó (HE - High Explosive)
 
Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)

 

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább