„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

BAT irányított bomba

A „denevér” egy irányított bomba, amit az Egyesült Államok Haditengerészete fejlesztett ki, radarirányítású rakétának 1942-ben. 1941-ben az RCA (Radio Corporation of America) javasolt egy a hajók ellen bevethető TV-vezérelt fegyvert – ún. Dragon – ami TV-képet sugározott a használónak. Az aerobdinamikai teszten sikeresen át is ment a BAT. Az NBS (National Bureau of Standards) elvállalta a repülőgép-szabványminták gyártását. 1942-ben megjelent egy módosított változat – ún. Pelikán - a német tengeralattjárók ellen. 1943 közepéig ismét módosították a modellt és a WE (Western Electric) kifejlesztett egy kb. 1000 kilós (907 kg) ún. „általános célú” (GP) modellt. 1944 nyarán a Pelikán módosított változatát tesztelték, és pozitív visszajelzéseket jelentettek.

A BAT volt a sorozatgyártás első modellje, s most a véglegesítették a tesztelt modellek előnyeit egy szerkezetre. Megszületett egy 1000 fontos (454 kg) GP bomba, ami ugyanazon az irányítási rendszeren alapult, mint a Pelikán. Nagy vonalakban, autó pilóta irányította és a szél hajtotta. Az újabb tesztek szintén sikeresek voltak.
 
 
A hajók elleni BAT változat (SWOD - for Special Weapons Ordnance Device - Mark 9 Model 0 – jelzést adta neki). És elkövetkezett az első éles teszt: 1945 áprilisában Borneón tesztelték a csodafegyvert. PB4Y Privateers szállította a rakétákat a helyszínre. 4600 – 7600 méteres magasságban repült, mint egy 260/390 km/h sebességgel. Több japán hajót is elsüllyesztettek, köztük egy rombolót. A (SWOD Mark 9 Model 1) sikeres kísérlet után a fejlesztett változatot bevetették burmai szárazföldi célpontok ellen. A Privateers volt az egyetlen kilövő helye kezdetben. Később több másik repülőt is módosítottak, hogy tudják a BAT-et szállítani (F4U Corsair, SB2C Helldiver, TBF Avenger). A háború után a P-2 (P2V) Neptunusz lett a fegyver fő hordozója. A háború után a haditengerészet kifejlesztette az ASM-N-2-t, ami 1953-ig állt szolgálatban.
 
Ma a National Institute of Standards and Technology múzeumban őriznek megmaradt BAT példányt.
 
Technikai adatok:
  • Használó ország: Amerikai Egyesült Államok

  • Gyártó – NBS

  • Legyártott példányszám – kb. 2580

  • Tömeg – 273 kg

  • Hossz – 3,63 m

  • Szélesség – 3,05 m

  • Töltősúly - bruttó 727 kg

Írta: Zeki

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább