„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Vidal Tempo G1200 4x4 Geländewagen gépkocsi

A német prototípusok, speciális járművek, kuriózumok listájáról valahogy mindig kimarad ez a kis okos jármű, melyről pár mondatban kívánok írni.

tempo_g1200_2
 

Jómagam is a dán második világháborús járműveket tanulmányozva bukkantam rá erre a helyes kis jószágra, és minden fellelhető információt összegyűjtve szerveztem sorba mondataimat.

 

A G1200 négykerék-meghajtású terepjáró gépkocsi fejlesztése 1936-ban kezdődött, a Vidal & Sohn Hamburg Otto Daus nevű fejlesztőmérnöke által, aki hobbiból építette. Az első példány megépülése után a forgalomban tesztelték, és csodák csodájára mechanikai hibák miatt karambolozott. A hibákat kiküszöbölték és 1936 végén már készen állt a sorozatgyártásra a viszonylag kis Tempo-Werke üzemeiben, mivel figyelmét is felkeltette a még csak prototípusként megtekintett különc autó. Későbbi tesztek után a Wehrmacht vezetése nem találta kifejezetten értékelhető járműnek a hosszú alvázú, lomha, eléggé bonyolult személygépkocsit és bár körülbelül 1100 készült belőle, nagy részét eladták külföldre. (A Krupp-Protze könnyű teherbírású tehergépkocsi és a Horch 108 könnyű vontató jóval jobb terepjáró képességgel rendelkeztek és sokkal megbízhatóbbnak bizonyultak.) A Vidal Tempo G1200 így került 1936 és 1939 között például Románia, Svédország (ide külön megrendelésre 4 üléses verzió helyett 6 üléses verziót készítettek), Dánia, Mexikó, Finnország, Brazília, Kína, Csehszlovákia hadseregeinek arzenáljába. Dánia a megvásárolt 20 gépkocsit a 37 mm-es Bofors m1937 páncéltörő ágyúk vontatására használta. Mexicóban Marmon-Herrington könnyű harckocsik mellé voltak beosztva, mint parancsnoki gépkocsik.

tempo_g1200_3
 

A Vidal Tempo G1200 talán a legbizarrabb második világháborús jármű. A 4 személyes személygépkocsi két darab 19 lóerős 2 hengeres 2 ütemű 598 cm3-es motorral volt ellátva és mindkét motor rendelkezett egy saját sebességváltóval. A motorok külön-külön és egyszerre is tudtak működni. A gépkocsi első és hátsó kerekei is kormányozhatóak voltak. A két motorhoz két 53 literes külön benzintartály is tartozott. Egy motor működése esetén fogyasztása átlagosan 9,2 liter volt 100 km-en, két motor működése esetén csak 13 liter, mivel a két motor könnyebben, kevesebb üzemanyag felhasználásával repítette az 1160 kg-os járművet akár 68 km/h sebességgel.

tempo_g1200_1
 

A Wehrmacht általi használatáról sajnos nem találtam érdemleges információt, de olvasottak alapján elvétve volt megtalálható néhány alakulatnál, bár egy darab feltűnik belőle a Sztálingrád című 1993-as filmben.

Technikai adatok:

  • Hossz: 4,00 m
  • Szélesség: 1,60 m
  • Magasság: 1,50 m
  • Motor: 2 db 2 hengeres ILO, WEGR 2/300T típusú, 598 cm3-es karburátoros vízhűtéses benzinmotor
  • Teljesítmény: 2 X 19 lóerő 3500-as fordulatszámon
Írta: HunBütyök

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább