Typ 166 (Kfz 20/1)
A Schwimmwagen fejlesztése a háború elején kezdődött, Ferdinand Porsche keze alatt formálódott először az úszó autó ötlete. Az alapját a Kübelwagen adta, a remek alvázat alakították át vízállóvá, és négykerék hajtásosra cserélték a hátsókerék hajtást. Ez lett a Typ 128, melyből kb. 100 darab készült, de megbízhatatlansága miatt leállították a gyártást.
'41-ben, mikor Németország megindította a Barbarossa hadműveletet, nagy szerepük volt a felderítő alakulatoknak, akiket nagyrészt oldalkocsis motorkerékpárokkal szerelték fel (BMW R 75 valamint Zündapp RS 750), melyek nehezen boldogultak az orosz folyókkal és mocsarakkal. Ezért vették elő újra az úszó autó ötletét.
Az autó teljesen új felépítményt kapott. A kád-forma remek menettulajdonságokkal ruházta fel a nem túl nagy teljesítményű motorral rendelkező (az 1131 köbcentis 4 hengeres VW boxer 25 lóerőt adott le) kétéltűt. Négy kerék meghajtásos volt, de az első kettőt le lehetett kapcsolni a nagyobb sebesség érdekében.
A jármű meghajtását vízben egy propeller biztosította, amivel 10-14 km/h-ás sebességet biztosított. Kormánylapát nem volt, az első kerék fordításával lehetett irányítani, vagy a két evezővel, amiket elhelyeztek a „küzdőtérben".
A háború alatt körülbelül 14 000 darabot gyártottak, ezeket a Waffen SS és a Heer alakulatai használták. Fegyverzete nem volt, de az anyós ülés mellett, a járműtestre lehetett rögzíteni egy MG 34/42-est, melyet a háború vége felé szinte mindig megtettek.
Írta: Melezor