„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Egy ködbe veszett La-5 FN

2008. 04.24.

untitled_1.jpg

A mai napon Peti barátommal ismét kimentünk a szokott helyünkre. Újszásztól dél-nyugatra található tanyákhoz. Pokoltanyától 2.35 km-re dél-nyugatra.

Ma is a csatorna partját gondoltuk átnézni.

Az érkezést követően Peti elmondta, hogy volt már itt és ekkor talált egy alumínium alkatrészt, amit érdemes lenne megnézni. 

Megnéztük, majd rövid tanakodás után úgy döntöttünk, hogy csak haza viszem és megtakarítom, mit veszthetünk. És láss csodát egy régről ismert beütő tünt elő. Az orosz gyárak (Zavod) beütője és kódja jött elő a sár alól.(77)

untitled_2.jpg
Tisztítás után

Az alkatrész megindította a fantáziánkat. Lehet, hogy repülőgép. Tovább kutattunk és több alumínium darabot is találtunk, illetve egy kemény alu' lemez darabot is.  Most már tényleg gondolkodóba estünk. Átnéztük a találás helyét és két olyan helyet találtunk, ami elképzelhető, hogy jó lesz. Mind a két helyszín egy tanya mellett, annak északi falától kb. 15 méterre, van. Az egyik kb. 40 cm mélységű 3-3.5 méter átmérőjű gödör, amíg a másik egy teljesen sima, fűvel, gazzal benőtt területen található. Még ugyan ezen a napon felvettük a kapcsolatot Hegedűs Attilával, aki ígéretet tett, hogy megnézi a „leleteket" és mond is egy gyors véleményt.

Attila megnézte és rávágta, hogy ez egy repülőgép levegő beömlője. Puff! Állam le, szemem ki. Megmutattam a többi darabot is és biztosra azt állapította meg, hogy ezek egy repülőből származó darabok.

Pár email-t váltottunk Petivel és tanácsok ide-oda, irány Szolnok Repülő Múzeum. Magó Károllyal a Roncskutatás oszlopos tagjával felvettük a kapcsolatot és ő is azt javasolta, hogy menjünk nyugodtan, megnézi és biztosítja azt a lehetőséget, hogy a még ki nem állított La-5-ös motorját összehasonlíthatjuk a mi találásunkkal. A hétvégén a Múzeumban Karcsi is megerősítette a sejtésünket. Svecov (1.mell) motorról van szó. A darabok a motor hengerfejéből és a henger oldalán található hűtő bordákból származott. 

untitled3
La-5  (hengerfej) Újszász, 2007.szept. 5.

Örömünk meg volt. Most az következett, hogy mennyi mindent kell még megcsinálni ahhoz, hogy tényleg meg is legyen a gép. Erre is felkészített minket Karcsi. Nagy feladat, de élvezetes.

Következő napok a tanya tulajdonos keresésével és a helyszínen újabb darabok keresésével folyt. Minden ismerőst felkerestem telefonon, hátha sikerül. Sajnos sorba negatív visszajelzés történt.

A helyszínen azonban újabb-újabb darabok jöttek elő. Biztató kezdet! Szkeptikus módon azonban mind a kettőnkben benne volt a félsz, hogy egyszer csak valami kiderül és a repülőgép „köddé" válik.

Több napot töltöttünk kint sok apró dolgot sikerült össze szednünk.

 untitled_4
Leletek 2008.április 28.

Hegedűs Attila felajánlotta ezek után, hogy segít egy vagy két kutató gödör megásásában.

Nagy lelkesedéssel ugrottunk a munkának. Úgy gondoltuk, hogy nagyon szerencsések vagyunk. Pláne akkor éreztük ezt, amikor egy traktorból egy középkorú férfi szállt ki a tanya mellett és közölte, hogy övé a tanya maradvány és a hozzátartozó füves terület. Beszélgetésbe  elegyedtünk és meglepetésünkre örömmel vette ásásunkat. Elmondta, hogy rengeteg alumínium és vas darabot talált már itt, ezeket mind egy gödörbe dobálta, mert a fűkaszáját rendszeresen tönkre tette. Most legalább megtisztítjuk a földjét. Végül még felajánlotta, hogy ameddig tudja levágja a füvet is, csak folytassuk a keresést. Telefonszám csere után folytattuk a munkát. Hűtőbordák, koronás anyák és szelepfedél darabok jöttek folyamatosan elő a gödörből, de egy megnyugtató lelet sem került elő. Egyre jobban kezdtünk leengedni.

Aztán megtörtént az, amitől igazán féltünk. Nem találtunk több darabot, sőt a már megtalált koronás anyák tisztítása közben fedeztük fel, hogy többet hideg vágóval szedtek le. Ekkor gondoltuk, hogy bekövetkezett az amitől a legjobban féltünk. A gép nem itt zuhant le! Több napos keresgélés sem vezetett eredményre, ámbár a tanyától délre található búza táblában egy csepp alakúra összezsugorodott alumínium darabot találtam. Gyenge fény a sötétben!

A következő lépés ez évben. Talán.....

la5fn-w17-2
Erre vágytunk.

                                                     Írta: Rife

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább